Når krigens ansigt er bestemt af medierne
Center for War Studies og Røde Kors er gået sammen for at sætte fokus på, hvordan krige har udviklet sig og portrætteres. Det sker i anledning af Røde Kors’ 150 års jubilæum.
Under overskriften ’Og verden kom for sent igen’ sætter Center for War Studies og Røde Kors fokus på, hvordan krige og konflikter udvikler sig, hvordan demokratisering kan forhindre krig - og ikke mindst hvordan de bliver portrætteret af medierne.
Med tre akademier rundt om i landet vil SDU-centret og Røde Kors invitere indenfor og give deres bud på, hvordan krige og konflikter egentlig er i forhold til, hvordan de bliver portrætteret.
Akademierne, der vil finde sted på Roskilde Festival, Dansk Journalistforbunds Fagfestival og på Tøjhusmuseet i København, kommer til at forme sig som diskussioner mellem forskerne på Center for War Studies, praktikere fra Røde Kors, mediefolk, politikere og publikum.
Før og efter krigen
- Faktum er, at der altid har været – og vil være – krige, som vi skal forholde os til. Oftest gennem en massiv mediestorm, der døgnet rundt fortæller om, hvad der sker lige nu og her. Men ét er den medievenlige krig, noget andet er de strømninger, der leder op til krigen og ikke mindst, hvad der sker bagefter. Det vil vi gerne være med til at sætte fokus på, fortæller professor Sten Rynning, der leder Center for War Studies.
Akademierne vil desuden se nærmere på, hvorvidt demokrati kan fungere som fredskabende faktor, om dansk udviklingsbistand bliver brugt på den rigtige måde og mediernes rolle i den del.
Røde Kors i 150 år
De tre akademier arrangeres i anledning af Røde Kors’ 150 års jubilæm.
- Vi sætter i samarbejde med DANIDA fokus på, hvad udvikling af moderne demokratiske rammer og institutioner betyder i forhold til at forhindre konflikter og krige. Vi er optaget af, hvorfor meget få danskere prioriterer at hjælpe ofre for krige. I den sammenhæng spiller det billede medierne gengiver af konflikterne ganske givet en rolle. Det vil vi også gerne undersøge og skabe debat om, siger Klaus Nørskov, kommunikationschef hos Røde Kors.