Hvor skal idrætspolitikken hen?

Mens politikerne på Christiansborg forhandler om en ny fordeling af midler til idrætten, deler forskere på Syddansk Universitet ud af deres viden på en konference om idræt i kommunerne.

For øjeblikket er der blandt de politiske partiers idrætsordførere fuld gang i forhandlingerne omkring tips- og lottomidler til idrætten, og Kulturministeriet ønsker at have råderet over en større del af pengene til afgrænsede projekter med definerede mål.

På Syddansk Universitet er idrætten - og ikke mindst den kommunale bevægelsespolitik - også på dagsordenen. I morgen, tirsdag, holder Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC) konference for medarbejdere i kommuner og organisationer, som arbejder med idræt og fremme af idrætsdeltagelse.

Centret har i mange år fulgt initiativer og tiltag indenfor idræt og analyseret på deres formål og virkning - og deltagerne i konferencen får mulighed for at blive opdateret med aktuelle forskningsresultater og erfaringer med idrætspolitik i praksis.

Politisk styrede projekter når sjældent i mål

Forskerne i CISC ser en tendens til, at puljestyrede projekter styret af politiske mål sjældent når disse mål og at de fleste af dem ophører, når pengene er brugt.

- Vores resultater går imod den linje, som nogle politikere for øjeblikket lægger an til, med mindre afgrænsede og definerede puljer og programmer, hvor det ønskes, at ansøgerne, skal realisere nogle definerede mål fra politisk hold, siger Bjarne Ibsen, professor og forskningsleder i CISC.

- Men forskningen viser også, at større puljer, der mere lægger op til eksperimenter og afprøvning af ideer, som ansøgerne selv har fundet på, kan have en positiv betydning for idrættens udvikling, siger han

Læs mere om konferencen

Redaktionen afsluttet: 28.04.2014