Sæl fra forskningscenter fundet

Onsdag forsvandt to sæler fra Marinbiologisk Forskningscenter i Kerteminde. Den ene er allerede indfanget, og den anden er nu fundet.

Forskningssælen Luna, der forsvandt fra Marinbiologisk Forskningscenter i Kerteminde i onsdags er fundet ved kysten, ikke langt fra forskningscentret. Den ligger i vandet ud for stranden, og sælens træner, havbiolog Kirstin Hansson, har haft kontakt til den siden i går.

Havbiologerne håber at kunne indfange Luna og få den sikkert hjem igen. Sælen forsvandt sammen med en anden sæl, som blev indfanget torsdag. Det skete ved, at Kirstin Hansson, som begge sæler kender godt, vadede ud i det lave vand med en spand fisk til den.

Giv sælen fred

Planen er den samme med Luna, men der er noget mere postyr omkring sælen, som er omgivet af nysgerrige strandgæster og journalister i både, og det gør den utryg, fortæller biolog Magnus Wahlberg fra Syddansk Universitet.

Biologerne beder derfor offentligheden om at lade Luna få fred og holde sig væk fra stranden, så hun kan komme ind til stranden til sin træner og derefter komme sikkert hjem.

Læs mere på Det Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.

Redaktionen afsluttet: 04.04.2014