Ugens tilbageblik

Biblioteket startede faktisk allerede i 1965

SDU fejrer 50 års-jubilæum i 2016, men biblioteket (tyv)startede

TILBAGEBLIK UGE 4: I begyndelsen af 1965 kunne man i flere danske dagblade læse, at Kulturministeriet ville oprette et universitetsbibliotek i Odense, samt at stillingen som overbibliotekar for Odense Universitetsbibliotek skulle slås op med ansøgningsfrist i juni samme år. Også selvom det kommende nye universitet i Odense først ville påbegynde undervisningen af håbefulde nye studerende mere end ét år senere.

Fyns Aktuelt rapporterede den 3. marts 1965, at stillingen som overbibliotekar blev aflønnet med 53.000 kr. årligt. Embedet blev besat i september, hvor Fyens Stiftstidende ilede til med et portræt af Torkil Olsen, universitetsbibliotekets første overbibliotekar. Torkil Olsen kom til Odense fra Risø, hvor han under Niels Bohr havde grundlagt det nye forskningsbibliotek få år tidligere. Senere blev Torkild rigsbibliotekar med daglig ledelse af Det Kongelige Bibliotek i København.

Den største udfordring for biblioteket i de tidligere år var, at få anskaffet bøger nok til at kunne understøtte det nye universitet. Derfor opkøbte man forskellige hele bibliotekssamlinger, bl.a. Studenterforeningens bibliotek i København og den omfangsrige ”Gamle samling” fra Herlufsholm Skole, som blev købte tilbage i 1969. Biblioteket har netop udgivet en rigt illustreret bog om netop denne unikke samling; ”Den gamle verdens magi”, som kan læses (Open Access) på SDU’s forskningsformidlingsportal her.

Redaktionen afsluttet: 24.01.2016