IMM-professor Kate Lykke Lambertsen får DFF-bevilling på 2,8 mio. kroner

Danmarks Frie Forskningsfond har bevilget midlerne til kortlægning af effekterne på akut og kronisk betændelse i hjernen, når man blokerer den frie form af signalstoffet TNF.

Signalstoffet TNF (Tumor Nekrose Faktor) sidder i cellemembranerne på mange af vores celler i kroppen blandt andet på hjernens støtteceller. Her holder molekylet øje med de omkringliggende celler og med, at alt er, som det skal være.

Forskerne ved i dag, at TNF spiller en afgørende rolle, når man udvikler en såkaldt autoimmun sygdom, hvor immunforsvaret nedbryder kroppens egne celler. Det sker for eksempel, hvis man har sklerose, som er en slags kronisk betændelsestilstand i hjernen.

I et nyt forskningsprojekt, som har fået støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond skal Kate Lykke Lambertsen og hendes forskerkolleger på Institut for Molekylær Medicin undersøge, hvad der sker helt ned på celleniveau i hjernen, hvis man med medicin blokerer den frie form af TNF.

Læs hele artiklen om projektet på DFF’s hjemmeside: https://dff.dk/cases/blokering-af-et-bestemt-signalstof-ser-ud-til-at-bremse-sklerose-og-mindske-skader-ved-blodprop-i-hjernen

Mød forskeren

Kate Lykke Lambertsen er professor mso i forskningsenheden for Neurobiologisk Forskning på Institut for Molekylær Medicin.

Redaktionen afsluttet: 03.09.2020