Sundhedsdekan fylder 60 og slår igen et sværdslag for samarbejde!

Alle skal have mulighed for at bliver verdens bedste – sammen – under ledelse af SDU’s sundhedsdekan Ole Skøtt, der 18. juli fylder 60 år.

Der er højt til loftet for både studerende og ansatte på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU. En klar målsætning for dekan Ole Skøtt er, at alle skal opleve muligheden for at stræbe højt og gå efter det excellente, allerhelst i et stærkt samarbejde -  på tværs af fag og ekspertise.

"Som 60-årig kan man ikke bare lade tiden gå, hvis der er noget, man gerne vil nå i sin karriere. For mig er et af målene, at se det store byggeprojekt, som vi er i gang med med sammenbygningen af fakultetet med resten af SDU og Odense Universitetshospital til ende. Og fortsætte den udvikling, som fakultetet er i med vækst og soliditet som både forsknings- og uddannelsesinstitution, hvor vi kan måle os med de bedste," siger Ole Skøtt.

Efter syv år som dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU er den runde fødselsdag anledning til at gøre status og se frem, men også tilbage på karrieren, der har budt på og byder på markante præstationer både som forsker og leder.

Seneste videnskabelige nybrud kom for øvrigt i 2009, hvor Ole Skøtt s forskningsgruppe identificerede en ny cellulær mekanisme, der kobler proteinudskillelse i urin til tilbageholdelse af salt i nyrerne. Denne opdagelse er under videre udforskning bla.  i patienter med forhøjet blodtryk, sukkersyge, svangerskabsforgiftning og nyresygdom.

Bredde i verdensklasse

Som dekan står Ole Skøtt i spidsen for store projekter i både ind- og udland. I en tid præget af stadig forandring fokuserer han især på at opbygge stærke samarbejder på tværs af fag, institutioner og landegrænser. Og selvom hans egen baggrund ligger i mekanismerne i nyrernes regulering af salt, favner han bredt, når kræfterne på fakultetet skal forenes.

"Vores sigte skal altid være på at forbedre menneskers sundhed. På fakultetet har vi en bredde, der gør os i stand til at samarbejde på højt niveau, når vi for eksempel fletter psykologi, fysiologi og genundersøgelser sammen i stærke projekter, der gør en forskel for patienterne."

Nye uddannelser

Det er altid målet at nå ud, hvor det gør en forskel for den enkelte. Forskningen skal fra laboratorierne og ud i klinikken, og de mennesker, der hver dag arbejder med patienter og borgere, skal klædes på til at bruge forskningen i praksis.

"Med de syv nye uddannelser, vi har oprettet i min tid som dekan, får vi dækket nogle store samfundsmæssige behov. Og vi får løftet fagligheden hos praktikere, som hver dag står med virkelighedens udfordringer i hænderne. Det har vist sig at være en stor succes at få forenet kompetencerne på et højt niveau."

Formanden går forrest

Højt niveau var Ole Skøtt også selv på som forsker. Men han længes ikke tilbage.

"Jeg har altid fokus på at være der, hvor jeg er."

Som dekan er han vidt omkring. Jobbet byder på mange rejser, blandt andet til Saudi-Arabien, hvor sundhedsfakultetets medarbejdere udbyder uddannelser på et kvindeuniversitet. Og flere gange har han været i Brasilien som ankermand for et fællesskab mellem alle de danske universiteter, der har iværksat en samarbejds- og udvekslingsaftale med universiteter i Brasilien.

Ole Skøtt er formand for Ledelsesforum for Medicinsk Sundhedsforskning, som omfatter de danske sundhedsdekaner og regionernes sundhedsdirektører, og har i den forbindelse været central i et initiativ, der forhåbentlig snart fører til en samlet dansk indsats for personlig medicin og individualiseret behandling.

Lysten til at lede og føre hæren af forskere og studerende til sejr, er måske inspireret af fritidsinteressen.

Siden 14-års alderen, hvor en onkel gav ham en gammel sabel, har en del af fritiden været fyldt, ligesom kælderen efterhånden er blevet det, med gamle østeuropæiske og nærorientalske sabler, sværd og dolke krydret med tibetanske læderrustninger og andre samlerobjekter.  Siden 1992 har Ole Skøtt været redaktør på Vaabenhistorisk Selskabs årbøger.

En schæfer og en flodbåd

Privatmanden Ole Skøtt starter hver dag med en rask løbetur med schæferhunden Eika, inden turen går fra hjemmet i Odense-forstaden Skt. Klemens til kontoret på fakultetet.

Fødselsdagen skal fejres med familie og venner i privaten, og sommeren skal nydes ombord på en flodbåd på de franske kanaler sammen med hustruen Mette Nyrop Skøtt og døtrene Pil og Vibe på 22 og 15 år.

. . . . . . .

Fakta:

UDMÆRKELSER:
Tildelt Franz Volhardprisen 1988 (sammen med J.P. Briggs). Uddelt af Nephrologisches Gesellschaft for arbejdet "Direct demonstration of macula-densa-mediated renin release" (Science 237:1618-1620, 1987). Tildelt legat i 1992 (100.000 kr) fra fr. J. Vissing efter indstilling fra Statens Sundhedsvidenskabelige Forskningsråd. Dansk Nefrologisk Selskabs hæderspris, "Mommsens legat", 2001. Dansk Hypertensionsselskabs hæderspris "AstraZeneca legatet" 2002.  Dansk Nefrologisk Selskabs hædersforelæsning "Claus Brun Forelæsningen 2004".  Generalkonsul Ernst Carlsens Fonds Ærespris 2009, Ridder af Dannebrogsordenen 2009, medlem af Akademiet for de tekniske videnskaber fra 2013.

BESTYRELSESPOSTER
Formand for Ledelsesforum for Medicinsk Sundhedsforskning