Mia Lichtenstein i finalen i Ph.d.-Cup

Når den store finale i Informations Ph.d.-Cup løber af stablen i Koncerthuset den 16. april, er Institut for Psykologi, SDU repræsenteret blandt de otte finaledeltagere.

Det er psykolog og forsker, Mia Lichtenstein, der er blevet udvalgt til finalen, hvor hun skal præsentere sin forskning og sit ph.d.-projekt om træningsafhængighed i Danmark.

I finalen skal de otte forskere formidle tre års forskning på en letforståelig måde på tre minutter.

- Jeg er virkelig stolt over at være kommet i finalen – og meget spændt. Det er en stor ære at være udvalgt som finalist. Jeg ved, hvor vigtigt det er, at vi som forskere kan finde ud af at formidle vores forskning, så den kan blive omsat til praksis. Hvis ikke vi formår at formidle vores viden ud til omverdenen, så kan den jo ikke komme ud og være med til at gøre en forskel, siger hun.

Ph.d.-Cup afholdes i Koncerthuset den 16. april. Hele finalen optages live og sendes på DR2 den 18. April.

Fakta:
Mia Lichtenstein er psykolog, adjunkt og tilknyttet som forsker ved både Institut for Psykologi, SDU og Psykiatrien i Region Syddanmark.
Hun er 40 år og bor i Odense.
Hendes ph.d-projekt har titlen ”Exercise Addiction. Validation of the exercise addiction inventory, prevalences of addiction, eating disorder symptoms, personality traits and leptin levels.”
Mia Lichtenstein har også udgivet flere bøger om emnet træningsafhængighed og har medvirket i talrige interviews, dokumentarer og tv-programmer om emnet.

Det er dagbladet Information, der står bag Ph.d.-Cup, som afholdes i samarbejde med Danmarks Radio, alle landets universiteter og Lundbeckfonden.

Læs mere om Ph.d.-Cup og finaledeltagerne her

Redaktionen afsluttet: 28.03.2015