Årets Underviser

Årets Underviser på SDU 2019: Hun interesserer sig i den grad for sine studerende

Mette Søgaard Nielsen er en underviser, der har blik for hver enkelt studerende, og som altid er klar på at hjælpe sine studerende. Derfor får hun nu tildelt SDU’s pris som Årets Underviser.

Af Marlene Jørgensen, , 28-10-2019

Undervisningsprisen på SDU går i år til lektor Mette Søgaard Nielsen fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Hun modtager prisen, fordi hun skaber de bedste rammer for sine studerende og har blik for, at hver enkelt studerende er et unikt menneske.

Mette Søgaard Nielsens studerende beskriver hende som en god og inspirerende underviser, der altid er tilgængelig og vil gøre alt for at hjælpe dem. De studerende kan altid komme til Mette Søgaard Nielsen med spørgsmål og udfordringer – sågar om emner, der ligger uden for faget.

Læg dertil, at hun i sin undervisning udviser stort engagement, entusiasme og begejstring for sit fag, som også smitter af på de studerende.

Se videoen om Årets Underviser

Ud over at Mette Søgaard Nielsen underviser i blandt andet entreprenørskab, er hun også ansvarlig for den erhvervsøkonomiske linje Entreprenørskab og Innovation. Her har hun bidraget til, at de studerende tidligt på uddannelsen får afprøvet teorierne i praksis, uanset om de vil opstarte deres egen virksomhed eller indgå et samarbejde med en vækstvirksomhed.

Selv siger Mette Søgaard Nielsen om prisen:

- Det er en meget stor ære at modtage undervisningsprisen, og det betyder virkelig meget for mig – nok også mere end jeg kan udtrykke med ord. Jeg elsker mit arbejde med studerende, og som undervisere er vi meget privilegerede at have et job, hvor vi kan være med til at gøre en forskel i andres liv. Det er det hele værd, når de studerende kommer til mig og fortæller, at jeg har sagt eller gjort noget, som har haft en betydning for dem og deres valg igennem studiet.

- Jeg tror på, at vi kommer rigtig langt ved at være interesserede, lytte og hjælpe, hvor vi kan. Ofte skal der faktisk meget lidt til for at ændre en studerendes holdning til studiet eller vende en negativ udvikling i en mere positiv retning. Jeg går altid til undervisningen fyldt med energi, og det smitter af på de studerende og skaber en rigtig god atmosfære for læring. Og vigtigst af alt, så ved de studerende, at jeg også er der, hvis det bliver svært. At modtage undervisningsprisen betyder for mig, at andre ser og værdsætter min tilgang til undervisningen og arbejdet med de studerende, og det giver kun endnu mere energi til at fortsætte.

Hædret med endnu en pris

Det er faktisk ikke første gang, at Mette Søgaard Nielsen bliver anerkendt for sin ekstraordinære undervisningsindsats.

Tilbage i juni modtog hun prisen som Årets Underviser ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, og nu kan hun føje endnu en pris til rækken, nemlig universitetets overordnede undervisningspris, som blev uddelt ved SDU’s årsfest den 25. oktober.

Ud over hæderen modtager Mette Søgaard Nielsen 25.000 kroner.

Om undervisningsprisen
SDU’s undervisningspris tildeles en underviser ud over det sædvanlige, som skaber motiverende og engageret undervisning af højeste kvalitet.
Mere om prisen og tidligere modtagere

Mød Årets Underviser

Mette Søgaard Nielsen er lektor ved Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse. Her forsker og underviser hun i entreprenørskab, og hun er bl.a. optaget af, hvilken betydning iværksætteres sociale netværk har for deres succes. Hun har været ansat på SDU siden 2009.

Redaktionen afsluttet: 28.10.2019