Medieomtale

7 SAMF-forskere blandt de mest citerede i 2023

På listen over de 50 mest citerede eksperter i medierne sidste år er der syv forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet. Listen toppes af SDU-professor i sundhedsøkonomi Jes Søgaard.

Af Marlene Jørgensen, , 29-01-2024

For fjerde år i træk har DM Akademikerbladet i samarbejde med Infomedia opgjort forskernes optrædener i de danske medier i 2023.

I alt er ti forskere fra SDU repræsenteret på top 50-listen, hvoraf syv er fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Den mest citerede forsker er Jes Søgaard, professor i sundhedsøkonomi ved Interdisciplinary Centre on Population Dynamics på SDU. Han er blevet citeret hele 1.752 gange i medierne i 2023, hvilket er næsten fem omtaler om dagen.

- Der har kun været ganske få weekender, hvor jeg ikke har haft besøg af enten DR eller TV2 hjemme i min stue i Nyborg. Alligevel overrasker det mig, at sundhedsdagsordenen kom til at fylde mere end for eksempel krigen i Ukraine, siger Jes Søgaard til DM Akademikerbladet.

Blandt de historier, som Jes Søgaard har givet mange interviews om, er DR’s afdækning af kræftskandalen på mave- og tarmkirurgisk afdeling på Skejby Sygehus. Det samme gælder historier om medicintilskud til diabetespatienter, import af sygeplejersker fra udlandet og konsekvenser af at hæve lønninger for SOSU-assistenter og andet sundhedspersonale.

De øvrige eksperter på top 50-listen er især militæranalytikere og professorer i jura og økonomi.

De syv SAMF-forskere på listen

1. Jes Søgaard, professor, Interdisciplinary Centre on Population Dynamics, 1.752 citeringer

3. Peter Viggo Jakobsen, professor (deltids), Center for War Studies, 1.050 citeringer

21. Sten Schaumburg-Müller, professor, Juridisk Institut, 404 citeringer

23. Kjeld Møller Pedersen, professor emeritus, Økonomisk Institut, 385 citeringer

28. Frederik Waage, professor mso, Juridisk Institut, 326 citeringer

34. Peter Møllgaard, dekan, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, samt formand for Klimarådet, 287 citeringer

43. Kent Kristensen, nu forhenværende lektor, Juridisk Institut, 243 citeringer.

De tre øvrige SDU-forskere på listen er Sebastian Mernild fra SDU Climate Cluster, Niels Bjerre-Poulsen fra Det Humanistiske Fakultet og Henrik Wenzel fra Det Tekniske Fakultet.

Læs mere om opgørelsen og se hele listen i DM Akademikerbladets artikel.

Se også SDU-artiklen om 2023's mest citerede SDU-forskere.

Redaktionen afsluttet: 29.01.2024