Skip to main content
DA / EN
SDU UP | NYHEDSBREV FEBRUAR 2024

Nyhedsbrev Februar 2024: Et kig på udviklingen indenfor AI-området og de pædagogiske muligheder og udfordringer

Der er sket meget på AI-området siden ChatGPT i november 2022 blev tilgængelig. I dette nyhedsbrev genbesøger vi AI og kigger lidt på, hvad der generelt er sket på området indenfor generativ AI, og hvordan vi kommer videre med at anvende nogle af disse værktøjer til undervisning.

Af Christian Hatting Voss, , 29-02-2024

Udviklingen indenfor AI-området går hurtigere end tidligere forventet

Det er jo ikke helt den store overraskelse, at den teknologiske udvikling går hurtigere end forventet, og måske især ikke indenfor AI-feltet. I en nyligt offentliggjort spørgeskemaundersøgelse fra oktober 2023 (2023 ESPAI), besvaret af 2778 forskere, der har udgivet artikler i højt ansete tidsskrifter indenfor AI-området, blev respondenterne bedt om give deres bud på, hvordan AI indenfor en række områder vil udvikle sig og på et tidspunkt opnå kompetencer svarende til et menneskeligt niveau, eller bedre. Som eksempel i denne sammenhæng kan nævnes en AI Researcher. Disse svar, sammenlignet med svarene på de samme spørgsmål fra august 2022 (2022 ESPAI), peger på, at udviklingen går væsentlig hurtigere end tidligere forventet, dette gælder indenfor samtlige adspurgte kategorier, nogen dog væsentligt mere end andre. Spørgeskemaets respondenter forventer for eksempel, at grænsen for en 100% AI-genereret publikation på New York Times’ bestsellerliste er rykket med næsten ti år, så dette burde være en mulighed allerede i 2030 og ikke i 2040 som antaget i 2022, mens en AI Researcher først forventes at være en realitet omkring 2050, dog rykket nærmere med cirka 10 år. Respondenterne giver i undersøgelsen også selv udtryk for at være noget bekymrede over denne udvikling, især i forhold til hvordan generativ AI kan anvendes til at manipulere og sprede misinformation (Grace et al., 2024).

Med fremkomsten af ChatGPT i slutningen af 2022, er det dog knap så overraskende, at forventningen til tidsgrænsen for en 100% AI-genereret publikation på New York Times’ bestsellerliste er rykket så markant fra 2022 til 2023. Især ikke når man kigger på, hvordan udviklingen indenfor dette område af AI, de generative AI sprogmodeller (LLM), går. Den oprindelige LLM, GPT-3, som blev lanceret af OpenAI og jo i sig selv var meget banebrydende, blev i foråret 2023 efterfulgt af GPT-4, der udover at være online og ikke kun bygger på historiske data, selvfølgelig kan endnu mere, er endnu bedre og endnu hurtigere, og bliver stadigt løbende optimeret (OpenAI, 2023).

Mollick (2023) foretog i marts 2023 en undersøgelse af, hvor meget han kunne gøre med diverse GPT-4 baserede generative AI-værktøjer på 30 minutter, med udgangspunkt i en forretningsorienteret case. Han fik lavet e-mail indeholdende en overordnet markedsføringsstrategi, en hjemmeside med billeder, en SoMe strategi, med tilhørende opslag til de forskellige platforme, og en markedsføringsvideo – ikke småting, og kvaliteten var, efter Mollicks eget udsagn, relativ fornuftig. I sig selv en imponerende bedrift, men endnu mere imponerende er, hvad han næsten et år efter med de nyeste værktøjer, her i blandt Microsoft co-pilot, får genereret på under et minut. Det er for eksempel en PowerPoint præsentation, med noter, baseret på en AI genereret business case om Tesla, en fuld undervisningsplan i Word for seks undervisningsgange om iværksætteri, inklusiv lektionsoversigt, læringsmål og opgaver, og en markedsundersøgelse om Virtual Reality udformet af copilot i browseren Edge (Mollick, 2024).

Et lille kig på området indenfor AI generede billeder og videoer understreger også, hvorfor der, som nævnt tidligere, ikke mindst blandt fagfolk er en stigende bekymring. Med OpenAI’s nyeste skud på stammen, Sora, er det nu muligt at lave 100% AI generede videoer ud fra indtastet tekst. Teknologien er dog stadig ufuldkommen og laver endnu en række genkendelige fejl med hænder og generelle fysiske love, men det er jo set før i starten med AI generede billeder af for eksempel paven i dynejakke, så det er formodentlig bare et spørgsmål om tid, før teknologien er optimeret, som det er tilfældet for de andre værktøjer. Sora er ikke blevet frigivet til almindelige brugere, da OpenAI forsøger at indarbejde nogle sikkerhedsforanstaltninger, før dette sker.

E-læringsforløbet En online grundlæggende introduktion til generativ AI – muligheder og begrænsninger giver en grundlæggende introduktion til, hvad generativ AI er (og ikke er) og forståelse for, hvad det kan (og ikke kan) (målrettet alle, der overvejer at bruge AI).

Pædagogiske muligheder og udfordringer

Overordnet set foregår der en fascinerende teknologisk udvikling, der i forhold til undervisning giver en lang række udfordringer, herunder signifikante udfordringer i forhold til akademisk integritet, etik, adgang til teknologier, bias i de AI generative modeller og ikke mindst eksamination (The Future of AI in Higher Education, n.d.). Vi har i marts 2023 udgivet et nyhedsbrev om disse emner med fokus på Undervisning og læring med AI, og udfordringerne behandlet på daværende tidspunkt er bestemt ikke blevet mindre relevante, i og med at værktøjerne er blevet væsentlig bedre og nemmere tilgængelige – også for de studerende, der på sin vis nu har en ”videnskabelig assistent” lige ved hånden. Dette kan være en faldgrube for nogle studerende, mens det for andre kan være en uvurderlig hjælper.

Workshoppen Re-design af eksamensspørgsmål til mere generative AI-resistente udgaver udbudt af SDU UP giver undervisere inspiration til at vurdere og re-designe eksamensspørgsmål i relation til generativ AI (målrettet grupper af undervisere fra samme fakultet).

Siden marts 2023 er der dog sket en del i forhold til mulighederne, og ethvert softwarefirma med respekt for sig selv, samt en skov af startups, har fokus på, hvordan AI kan anvendes indenfor en eksisterende eller ny niche af undervisningsaktiviteter. Udover de tidligere beskrevne aktiviteter til indholdsgenerering og de direkte integrerede hjælpeværktøjer i standardprodukter som Co-pilot til Microsoft 365 Copilot og Googles Gemini, findes der for eksempel også en lang række af produkter til hjælp til akademisk skrivning som for eksempel grammarly, en gammel kending nu med AI, og Sourcely, der kan give referencer ud fra en given tekst. I en lidt anden afdeling har vi værktøjer som NVivo til analyse af kvalitative interviews, nu også med AI, og scite.ai til litteratursøgning, som SDU faktisk har licens til – men dog ikke databehandleraftale med. Et spændende produkt, som også lige fortjener at blive nævnt, er Sourcer, der kan være yderst anvendelig til kildekritik af nyhedsartikler, et felt, vi er nogen, der ser frem til, bliver udviklet. Digital literacy og dermed også forberedelsen af de studerende på et arbejdsliv med brugen af AI er noget, der bør tænkes ind i undervisningen (The Future of AI in Higher Education, n.d.).

Som underviser vil det, udover de tidligere nævnte værktøjer, også være nærliggende at kigge på nogle af alle de nye, eller gamle – nu med AI – værktøjer til for eksempel feedback aktiviteter og automatiske rettelser, som KEATH.ai, FeedbackFruits, som vi lige har fået implementeret på itslearning, dog uden AI-funktioner, eller Graide med et matematisk fokus, for bare at nævne nogle få.

Workshoppen Kom godt i gang med brug af generative AI-værktøjer til planlægning af din undervisning og vejledning udbudt af SDU UP skal gøre det nemt og attraktivt for underviserne at komme i gang med at bruge generative AI-værktøjer i deres undervisning og vejledning ((målrettet grupper af undervisere fra samme fakultet).

Husk SDU’s Guidelines vedr. sikkerhed, ophavsret mv.

En meget vigtig detalje er her, at vi på nuværende tidspunkt hverken har databehandleraftaler med eller licenser til det meste af al denne pragtfulde software, hvad der jo kan gøre det noget vanskeligt at bruge, især sammen med de studerende. Der arbejdes dog på højtryk hos SDU Digital på at godkende nogle af dem – nok primært Microsoft produkterne. Når dette er sagt, udelukker det jo bestemt ikke mulighederne for at udforske og bruge forskellige løsninger selv, blot indenfor SDU’s guidelines. Vi er hos SDU UP gerne behjælpelige med dette og vil i den forbindelse være værter og facilitatorer på en række læringscirkler med fokus på anvendelsen af generativ AI i undervisningen.

Læringscirkelforløbet Design af undervisning/vejledning med og i generativ AI udbudt af SDU UP gør det muligt for den enkelte underviser – sammen med andre undervisere i en mindre gruppe - at designe og eksperimentere med sin undervisning/vejledning med og i generativ AI.

 

Referencer:

Grace, K., Stewart, H., Sandkühler, J. F., Thomas, S., Weinstein-Raun, B., & Brauner, J. (2024, January 5). Thousands of AI authors on the future of AI. arXiv.org. https://arxiv.org/abs/2401.02843

Mollick, E. (2023, March 25). Superhuman: What can AI do in 30 minutes? One Useful Thing. https://www.oneusefulthing.org/p/superhuman-what-can-ai-do-in-30-minutes

Mollick, E. (2024, January 31). What Can be Done in 59 Seconds: An Opportunity (and a Crisis). One Useful Thing. https://www.oneusefulthing.org/p/what-can-be-done-in-59-seconds-an

OpenAI. (2023). GPT-4 Technical Report. arXiv (Cornell University). https://doi.org/10.48550/arxiv.2303.08774

The future of AI in higher education. (n.d.). EDUCAUSE. https://www.educause.edu/ecar/research-publications/2024/2024-educause-ai-landscape-study/the-future-of-ai-in-higher-education

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Christian Hatting Voss

Christian Hatting Voss

cvos@sdu.dk

Generativ AI og kompetenceudvikling

Vi udbyder to workshops og en læringscirkel om generativ AI målrettet grupper af undervisere på fakulteterne.

Læs mere

En online introduktion til generativ AI

Vi udbyder et e-læringsforløb, der giver en grundlæggende introduktion til, hvad generativ AI er (og ikke er) og forståelse for, hvad det kan (og ikke kan). For alle, der overvejer at bruge generativ AI.

Læs mere

Team-based learning

Vi udbyder kurset Team-based learning ’on demand’ i foråret og har fortsat ledige pladser.

Læs mere

SDU Blog: (Competitive) quizzes
Kevin Schewior

Læs Kevin Schewiors blogindlæg: Do (competitive) quizzes benefit the learning outcome in basic Math courses?

Læs mere

4th EPICUR Forum

4th EPICUR Forum: Transformative Academic Teaching: Embracing Progressive Pedagogy in European Alliances, June 11 and 12, 2024, Université de Haute-Alsace, Mulhouse, France. Please send your interest to Ida Thøstesen (ilt@sdu.sk).