Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV DECEMBER 2021

Nyhedsbrev December 2021: TAL2021 - Onlineundervisning under og især efter COVID-19-nedlukningen

For 9. gang var SDU Universitetspædagogik vært for vores årlige konference TAL2021 - Teaching for Active Learning - den 11. november 2021. Konferencen tager altid udgangspunkt i SDU’s bærende principper for aktiverende undervisning og aktiv læring, hvor årets hovedtema var ”Onlineundervisning under og især efter COVID-19-nedlukningen”.

 I denne måneds nyhedsbrev kan du læse om, hvordan du kan bruge konferencens indhold og tema som inspiration i din egen undervisningspraksis. Til højre finder du 3 udvalgte præsentationer fra konferencen. Hvis du er nysgerrig på de mange andre gode eksempler på aktiverende undervisning, der ellers blev præsenteret på konferencen, kan du læse mere i konferencens book of abstract.

Marianne Georgsens keynote

Keynote oplæg ved Ph.D., docent, Marianne Georgsen, UCN, tager udgangspunkt i publikationen Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020.
 

Onlineundervisning under COVID-19-nedlukningen – hvad skete der? og hvad har vi lært?
Marianne Georgsen, Ph.D. & docent ved UCN, indledte dagen med et oplæg om en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse på 9 videregående uddannelsesinstitutioner af erfaringerne fra onlineundervisningen under COVID-19-nedlukningen. Undersøgelsen tog afsæt i 4 hovedspørgsmål: 1) Digitalt understøttede didaktiske praksisser 2) Studerendes oplevelse af disse praksisser, og deres betydning for forskellige studerende 3) Underviseres oplevelse af disse praksisser, og deres betydning for undervisernes forhold til de studerende samt 4) Den digitalt understøttede undervisnings påvirkning af samarbejde mellem studerende og mellem undervisere og studerende. Idet der var tale om nødundervisning, så får erfaringerne en mere beskrivende end en normsættende og retningsgivende karakter. De centrale hovedkonklusioner af undersøgelsen er i det lys, at omstillingen til onlineundervisning lykkedes, men at denne undervisningsform udfordrede deltagelsesformerne. Derudover blev det afdækket, at der er behov for organisatorisk setup til onlineundervisning i drift. 

Blandt nogle af undersøgelsens resultater kan fremhæves, at selvom underviserne ikke føler sig ikke klædt på til at lave onlineundervisning, så er de stadig mere positivt stemt over for onlineundervisning end de studerende. Det var stadig kendte undervisningsformer, der blev anvendt i onlineundervisningen. Der var altså mere tale om, at man i onlineformatet imiterede kendte undervisningsformer fremfor at transformere dem, så de passer til mediet. I interviewdelen viste det sig, at en del undervisere påtænkte at bruge (udvalgte) erfaringer fra onlineundervisningen fremover. Desuden blev det afdækket, at der er store forskelle på, hvilke ressourcer, underviserne trækker på i deres forberedelse af onlineundervisning.

Afslutningsvist pegede Marianne Georgsen på nogle opmærksomhedspunkter som følge af undersøgelsen, herunder at der er brug for en opmærksomhed på roller i onlineundervisning, og at der bør stilles krav til teknologisk-didaktisk planlægningskompetence hos underviserne. Og ikke mindst, at underviseres kompetenceudvikling er et centralt punkt den forbindelse,  og at den institutionelle håndtering af behovet er ikke tilstrækkelig.

Læs undersøgelsesrapport og resumé her.

Willem van Valkenburgs keynote  

Eftermiddagens keynote blev afholdt af Willem van Valkenburg, Executive Director TU Delft Extension School for Continuing Education og præsident for Open Education Global. TU Delft har mere end 3.5 millioner online studerende og er netop startet med projektet Digitel pro Partnership, som ligger tæt op ad fokus for TAL2021 .

Formålet med Willems keynote var at få indblik i TU Delfts strategiske og organisatoriske setup og hvordan de med deres baggrund håndterede undervisning under COVID-19. Et perspektiv vi fandt særligt interessant, idet rapporten bag formiddagens keynote af Marianne Georgsen fremhævede de danske uddannelsesinstitutioner manglende organisatoriske setup. TU Delft er et teknisk universitet som i en årrække har satset stort på at udbyde online undervisning inden for efter-og videreuddannelse samt blende learning for deres ordinære campusstuderende. Dog udbydes en del af campusundervisning også som ren online undervisning. F.eks. kan man tage en fuld kandidatuddannelse online på TU Delft. Derfor har de også et organisatorisk setup til at drifte online undervisning.   

Et af formålene for TU Delft med at satse stort på udvikling af online efter- og videreuddannelse var, at de udviklede online elementer på forskellige måder, også skulle bidrage til udviklingen af blended learning i den ordinær campusundervisning. På den måde bidrager udviklingen af online efter- og videreuddannelse til udviklingen af blended learning i campusundervisningen.  

Tabellen ovenfor viser en oversigt over de forskellige typer af efter- og videreuddannelseskurser der udbydes af TU Delft Extension School. Det er bemærkelsesværdigt at de har fået udviklet hele 130 MOOCs (Massive Open Online Courses = 6 ugers kurser) med omkring 3.5 millioner deltagere (enrolments). Disse MOOCs tages også af studerende som forberedelse til f.eks. kandidatuddannelser, men kan også indgå som læringsaktiviteter i en uddannelse. Tilsvarende udbydes der 56 professionelle kurser med ca. 5000 deltager for folk i arbejde. Endelig udbydes der 24 akademiske kurser online  for eksperter og Ph.D.-studerende med ca. 800 deltagere. TU Delft har derfor over en årrække fået udviklet en betydelig mængde online kurser med tilhørende online læringsaktiviteter. Omkring 300 undervisere har været med i denne udvikling og har derfor oparbejdet viden, færdigheder og kompetencer, til at udvikle og gennemføre online og blended learning for både efter-og videreuddannelse og campusundervisning. 

I sin keynote gennemgik Willem TU Delfts strategi for udvikling af ovenstående og hvordan de fra et organisations perspektiv håndterede COVID-19 udfordringen i forhold til undervisningen. Et centralt aspekt er her, at TU Delft ser Blended Learning som The New Normal og at de anvender den veludviklede EMBED-strategi for udvikling af blended learning på både kursus, uddannelses og institutions niveau. Efter at have gennemgået TU Delft strategiske udvikling fra 2019 til 2021 afslutter Willem pointen med, at ”Transforming into the new normal is more challenging than the COVID emergency transition”. I forlængelse heraf fremhæver Willem desuden:
  • ” There is a willingness to change
  • Teachers want to use the Covid experience to improve their courses
  • Use the momentum of Covid to make structural improvements in the support of blended education". 

Du kan se hele Willems spændende keynote på konferencens website.

Forberedelse, aktiv deltagelse og flipped classroom i online undervisning

På TAL2021 præsenterede Martin Wirenfeldt Nielsen, Ph.D., Klinisk lektor ved Klinisk Institut, sine erfaringer om forberedelse, aktiv deltagelse og læringsudbytte i et flipped classroom for Bacheloren i Medicin under COVID-19 nedlukningen.

Læs mere

Kombination af Breakout Rooms og Poll Everywhere for at forbedre elevernes engagement og deltagelse under online forelæsninger (via Zoom)

På TAL21 præsenterede Søren Buchholtz Storm, der er adjunkt ved Institut for Teknologi og Innovation på SDU, sine erfaringer med at kombinere anvendelsen af Breakout Rooms og Poll Everywhere for at øge de studerendes engagement og deltagelse i online forelæsninger via Zoom under COVID-19-nedlukningen.

Læs mere

Online undervisning: Fra nødløsning til udvikling

På TAL2021 præsenterede Flemming Smedegaard, der er lektor og studienævnsformand for International Virksomhedskommunikation, samt kandidatstuderende og studienævnsnæstformand Regitze Misser Klenke, deres erfaringer med online undervisning under nedlukningen i foråret 2020 og frem til foråret 2021, som følge af COVID-19, og hvordan det kan gå fra nødløsning til udvikling.

læs mere

Redaktionen afsluttet: 16.12.2021