Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev December 2021

TEMA: TAL2021 - Det gode eksempel – Kombination af Breakout Rooms og Poll Everywhere for at forbedre elevernes engagement og deltagelse under online forelæsninger (via Zoom)

På TAL21 præsenterede Søren Buchholtz Storm, der er adjunkt ved Institut for Teknologi og Innovation på SDU, sine erfaringer med at kombinere anvendelsen af Breakout Rooms og Poll Everywhere for at øge de studerendes engagement og deltagelse i online forelæsninger via Zoom under COVID-19-nedlukningen.

Læringsmål for læringsaktiviteten 
Sørens mål med at redesigne kurset Advanced Product Modelling (APM) var at undersøge om anvendelsen af polls udarbejdet i Poll Everywhere med fordel kunne anvendes i Breakout Rooms i Zoom, med henblik på at øge de studerendes engagement og deltagelse via aktiv læring. Derudover var formålet:  

  • at sætte scenen for resten af sessionen   
  • at motivere de studerende til at deltage i onlineundervisningen fra starten 
  • social og akademisk integration 
  • reduktion af kognitive load 

Mere konkret anvendte Søren læringsaktiviteterne til forskellige formål som: 

  • Forventningsafstemning til kurset 
  • Refleksion og diskussion af kursusindhold samt sætte indholdet i en kontekst 
  • Selvevaluering og evaluering af hjemmearbejde 
  • Peer instruction (pædagogisk diskussionsmetode) under gruppearbejdet 

Læringsaktiviteten
Ni læringsaktiviteter blev planlagt og faciliteret via følgende tre trin: 

  1. Introduktion 
    •  Genkendelige slides for hver aktivitet
    • Tydeliggøre forventninger til gruppearbejde
    • Anvisninger på forventet resultat og tidsramme for aktiviteten
  2. Arbejde
    • Studerende allokeres tilfældigt i Breakout Rooms
    • Gruppearbejdet var planlagt til 10-20 minutter
    • Overvågning af gruppernes indkommende svar via deres besvarelse i Poll Everywhere. Herved kunne Søren forberede til den afsluttende opsamling og feedback.

    Eksempel på Poll med tilhørende resultatside. På resultatsiden viser de blå vandrette søjler, hvor meget et studentersvar er blevet 'upvoted' af andre studerende. På den måde kan studerende anonymt vurdere hinandens svar.



  3. Opsamling og feedback på gruppearbejdet 

 
Betydningen af læringsaktiviteten 
Herunder vises uddrag af Sørens omfattende evaluering af sin online undervisning og de anvendte aktiviteter med brug af polls i Breakout Rooms i Zoom. 










Hvordan kan denne praksis benyttes i andre sammenhænge i fremtiden? 
Ifølge Søren kan den anvendte tilgang bruges til de fleste onlinekurser. Tilgangen viser, hvordan en simpel kombination af e-læringsværktøjer kan bruges til at understøtte og endda forbedre almindelige undervisningsteknikker som gruppediskussioner og think-pair-share aktiviteter i online undervisning. Dog peger Sørens undersøgelse også på, at underviseren har tilegnet sig de nødvendige færdigheder inden for de anvendte e-læringsværktøjer, da det er en forudsætning for en god online oplevelse. Dette bakkes op af feedbacken fra de studerende idet:  

  • 91 % af de studerende mener, at det enten er "Vigtigt" eller "Meget vigtigt", at underviserne er dygtige til at bruge e-læringsværktøjer. 
  • 97 % af de studerende enten “enig” eller “meget enig” i udsagnet, at undervisernes færdigheder i at anvende e-læringsværktøjer påvirker online læringen. 
Redaktionen afsluttet: 16.12.2021