Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev December 2021

TEMA: TAL2021 - Det gode eksempel – Forberedelse, aktiv deltagelse og flipped classroom i online undervisning

På TAL2021 præsenterede Martin Wirenfeldt Nielsen, Ph.D., Klinisk lektor ved Klinisk Institut, sine erfaringer om forberedelse, aktiv deltagelse og læringsudbytte i et flipped classroom for Bacheloren i Medicin under COVID-19 nedlukningen.

Læringsmål for læringsaktiviteten 
Der var forskellige læringsmål, og de blev formet af, at undervisningen var online. Der ønskes stadig det bedste læringsudbytte uanset undervisningsform, og flipped classroom gav anledning til dette. Eksempler på læringsmål lød 'Analysere forandret struktur og funktion i kroppen og dets primære organsystemer i forskellige sygdomme og tilstande' og 'Demonstrere videnskabelig nysgerrighed og kritisk refleksion på viden og antagelser'.

Læringsaktiviteten 
Flipped classroom blev anvendt således, at Martin Wirenfeldt Nielsen før undervisningen delte to videoer med de studerende som en forberedelse på onlineundervisningen på Zoom. Den ene video introducerede til dagens emne, mens den anden video præsenterede det at læse videnskabelige artikler. Aktiviteterne i klassen bestod af problemløsning og journal club aktiviteter. Dette blev afprøvet i fire separate undervisningsgange på Bacheloren i Medicin på SDU. 

Betydningen af læringsaktiviteten 
Hver undervisningsgang blev afsluttet med et online spørgeskema på Zoom, hvor de studerende fik stillet fire spørgsmål omkring deres læringsudbytte af flipped learning undervisningen.  

Spørgsmålene gik på:

1) motivation for forberedelse,  
Slide1
2) læringsudbytte af forberedelsen,  
Slide2
3) aktiv deltagelse i undervisningen, og  
Slide3
 4) totalt læringsudbytte
Slide4
 Sammenfattende angiver en betydelig del af de studerende, at de har fået mere ud af undervisningen med brug af video som forberedelse. 

Hvordan kan denne praksis benyttes i andre sammenhænge i fremtiden? 
Konklusionerne blev præsenteret på et møde for undervisere, som gav positiv feedback. Flipped classroom kombineret med asynkron video som forberedelse er et relativt simpelt redskab for undervisere på universitetet og det er især nyttigt at anvende det i mindre klasser, hvor de studerende forbereder nogle opgaver, som løses i undervisningen. Dette viste sig at være en vellykket form for online undervisning. 


Reference 
Nielsen, M. W. (2021). Student preparation, active participation in teaching, and learning outcome in a flipped classroom during Covid19 lockdown in the bachelor program in medicine at the University of Southern Denmark. Præsentation  på TAL2021 

 

Redaktionen afsluttet: 16.12.2021