Skip to main content
DA / EN

Målgruppe: Historieklasser i 2.g., 3.g. og 2.hf

Vores Historie er et forskningsprojekt ved Syddansk Universitet, hvor gymnasieelever bidrager aktivt til forskningsprojektet med empiri og deres indsigt i emnet, som en integreret del af deres historieundervisning.

Emnet er den såkaldte familierevolution i 1960’erne og 1970’erne, hvor kvinder i højere grad en tidligere indtog arbejdsmarkedet, velfærdsstaten blev udbygget, kønsroller og ligestilling blev diskuteret. Samfundet blev dermed forandret betragteligt, hvilket har stor betydning for familie- og arbejdslivet i dag.

 

Om undervisningsforløbet

For at klæde dine elever på til denne spændende opgave, har vi i samarbejde med gymnasielærere udviklet et fleksibelt undervisningsforløb, der strækker sig over cirka 10 lektioner. Med adgang til online læringsmateriale, herunder videoer og podcasts med relevante forskere, samt kildetekster, får dine elever den nødvendige baggrundsviden.

Dine elever vil først blive undervist i centrale emner som kvinder på arbejdsmarkedet, velfærdsstat og familiepolitik, kønsroller, samt kultur- og ungdomsliv. Derefter lærer de, hvordan man gennemfører et vellykket livshistorieinterview ved hjælp af en spørgeguide. Eleverne arbejder i grupper og interviewer i fællesskab en informant om dennes oplevelser af samfundsforandringerne. Interviewene uploades og tagges til en fælles interviewbank, som på sigt bliver tilgængelig for forskere efter transskribering.

Som lærer har du frihed til at tilpasse lektionsplanen og bruge læringsmaterialet efter behov. Ønsker I yderligere indsigt, kan I deltage i et online opstartsoplæg, hvor vores forskere fortæller eleverne om projektets formål.

Som en ekstra dimension deltager eleverne i en posterkonkurrence. Eleverne forbereder en poster og en pitch baseret på et selvvalgt emne, hvor de anvender deres indsamlede interview sammen med deres faglige viden fra forløbet.  Forløbet afsluttes med en spændende postersession, hvor eleverne præsenterer deres arbejde for en jury. Elever bidrager hermed med deres indsigt i emnet, hvilket ved tidligere postersessioner har inspireret forskerne nye vinkler.

Vi planlægger at afholde tre postersessioner, så din klasse kan vælge at deltage i enten Kolding, Odense eller København.

 

Masterclass for lærere

Som lærer vil du inden forløbet blive inviteret til en masterclass, der har til formål at klæde dig på til at undervise i forløbet. Du vil gå fra masterclassen med et indblik i den nyeste forskning inden for velfærdsstatens historie og perspektiverne for projektet ”Vores Historie” ved oplæg af professor Klaus Petersen og adjunkt Cecilie Bjerre. Desuden vil vi diskutere selve undervisningsforløbet ud fra de erfaringer, som forskerne har gjort sig med datakvaliteten, og som tidligere lærere har gjort sig med forløbet ude i klasserne. Derudover vil dagen også have en mere praktisk vinkel, hvor den reviderede læreplan, læringsplatformen og enkelte læringselementer vil blive præsenteret for vores nye lærere.

 

Praktisk information

Inden tilmelding er det vigtigt, at du har din rektors accept af deltagelse i Vores Historie. Vi anbefaler, at du aftaler med din rektor, at du får ca. 20 ekstra timer til forberedelse, når du deltager i projektet.

Gymnasiet afholder evt. transportudgifter til postersessionen, mens SDU sørger og betaler for trykningen af posters.

Læreren sørger for, at eleverne skriver under på samtykkeerklæringer, samt at eleverne får indsamlet informantens samtykkeerklæring. Disse sendes til SDU, som opbevarer dem.

SDU er dataansvarlig, men gymnasiets ledelse skal underskrive en databehandleraftale.

 

Mere om forskningsprojektet

Historien skrives typisk fra toppen og ned, og handler om de store begivenheder, de store personer, og de store forandringer. Vores Historie tager et andet perspektiv, hvor historien fortælles af og handler om de mennesker, som levede i den. Sagt helt kort, så vil Vores Historie give mange adgang til at fortælle deres historie, øge historiebevidstheden ved at sætte fokus på alles historie, og give historikerne adgang til et helt nyt og unikt kildemateriale.

Vores Historie vil danne basis for historievidenskabelig træning i uddannelsessystemet, sammenhængskraft på tværs af generationer, borgerinddragelse, samt historievidenskabelige landvindinger.

Målet er at undersøge, hvordan samfundets funktion og forandring (fx velfærdsstat, kvinder på arbejdsmarkedet, opbrud i kønsroller osv.) er blevet oplevet af de mennesker som levede i den (deres følelser, holdninger m.v.). I den forbindelse bruges nye metoder som fx digital historie, men tilbage står kildemæssige udfordringer: Vi har for få systematiske kilder til, hvordan mennesker har oplevet den historiske udvikling. Vores Historie er et svar på den udfordring og vil bidrage både med konkrete kilder og udviklingen af innovative metoder til indsamling af dette kildemateriale.

Det er et Citizen Science projekt og bygger derfor på principperne om 1) inklusion af borgere, 2) aktive bidrag fra borgerne og 3) dialog mellem forskere og borgerne. Projektets fokus er emner som velfærd, børn og familie i perioden 1960-1980, men kan udvides.

 

Hvordan laver man det gode livshistorieinterview?
Vi har i samarbejde med antropolog, ph.d., Stine Grønbæk Jensen udarbejdet en læringsvideo til eleverne om, hvordan man laver det gode livshistorieinterview. Videoen kan ses her.

 

Medieomtale
Læs artikel om projektet fra bladet "noter", september 2022 her (PDF).

 

Mere at vide?
Kontaktpersoner:

  • Mette Fentz Haastrup, projektleder, SDU Videncenter for Citizen Science – mfeh@bib.sdu.dk
  • Klaus Petersen, professor, Center for Velfærdsstatsstudier - klaus.petersen@sdu.dk 

Sidst opdateret: 01.03.2024