Skip to main content
DA / EN
I faget mixed reality har tre ingeniørstuderende udviklet spillet Total Blackout

Hvorfor skal det være kedeligt at lære og sjovt at spille computerspil?

Tre ingeniørstuderende har udviklet virtual reality-spillet Total Blackout, som skal mindske unges druk. De ser stort potentiale i at bruge elementer fra computerspil som belønning og indlevelse til at skabe motivation for læring.

 

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk
 
Gennem virtual reality-brillerne ser du et typisk teenageværelse med chipsposer, guitar og rod på gulvet. Du kigger rundt i værelset. På stolen ligger et par lyserøde trusser: ”Hvad skete der i går?”

- Vores opgave var at lave et mixed reality spil til unge mellem 15 og 20 år, som forebygger indtagelse af alkohol, forklarer Oliver Nielsen.
 
Sammen med Josephine Plass-Nielsen og Nicolai Staal Hansen læser han Lærings- og Oplevelsesteknologi på Syddansk Universitet. Som afslutning på faget Mixed Reality har de sammen udviklet det virtuelle spil, Total Blackout, hvor en ung fyr vågner og intet husker fra aftenen før.
 
Rundt omkring på værelset ligger spor fra en nat, som ikke kun har udviklet sig kærligt, men også voldeligt. På gulvet ligger en pistol, på natbordet en tand.
 
- Hvad er det værste ved at være fuld? Vi var meget enige om, at det værste er de moralske tømmermænd, når man ikke kan huske, hvad man har sagt eller gjort i en brandert. Derfor er det den ubehagelige situation, som vi gerne vil skildre i vores spil, forklarer Oliver Nielsen.

Her kan du se en video-version af Total Blackout

Gøre det kedelige sjovt

Da de tre begyndte på ingeniørstudiet, var det med drømmen om at udvikle det næste Pokémon GO. Men i takt med, at den digitale værktøjskurv er vokset, er de motiveret af, at forsøge at skabe motivation for læring ved at bruge nogle af de sammen greb, som computerspil har stor succes med.
 
Computerspil er ofte gode til at give en belønning, som udløser dopamin. Det element drømmer de tre ingeniørstuderende om at overføre til at gøre for eksempel matematiklektioner.
 
-  Hvorfor skal det være kedeligt at lære, men sjovt at spille? Der er faktisk et ord for det: Gamification, hvor det handler om at gøre noget kedeligt sjovt ved at bruge elementer fra computerspil. Tænk, hvis man talte om, at Oliver var blevet afhængig af et spil, hvor han lærer matematik, griner Nicolai Staal Hansen.

Belønnes for rigtige svar

 
Deres eget virtual reality-spil, Total Blackout, bruger også belønning. Når man gennem virtual reality-brillerne kigger på de lyserøde trusser, kommer en smartphone-skærm frem med en sms: ”Skat, har du sovet her i nat?" Det fremgår, at det er en sms til kæresten. Sms-tråden munder ud i et moralsk spørgsmål med to svarmuligheder. Alt efter, hvad du svarer, belønnes du med point. Den ultimative belønning er, når døren til teenageværelset til sidst går op, og ind kommer en letpåklædt super-kvinde ala Tomb Raider.
 
- Det har været sindssygt sjovt at lave. Opgaven lød umiddelbart simpel. Men det har været enormt svært, fordi det ikke kun handler om software og den rigtige kodning. Det handler i lige så høj grad om at tænke i kommunikation og pædagogiske redskaber. Hvordan fanger vi de unge uden at være for platte eller kedelige? Spørger Oliver Nielsen, mens Josephine Plass-Nielsen istemmer:
 
- Det har også været sjovt at vise spillet til venner og familie. Mange har endnu ikke den store erfaring med virtual reality. Min mor udbrød meget overrasket: Det er jo fuldstændig som at være der selv.


 

Vil du læse Lærings- og Oplevelsesteknologi

Læs mere

Redaktionen afsluttet: