Skip to main content
DA / EN

Uddannelsens opbygning

Bacheloruddannelsen i Interactive Technology Engineering tager tre år (6 semestre) og efterfølges af en toårig kandidatuddannelse (4 semestre).

Som ingeniør i interaktiv teknologi kommer du til at skabe teknologiløsninger, der er skræddersyet til slutbrugere. I løbet af uddannelsen bliver du introduceret til teori, metoder og værktøjer, som gør dig i stand til at udvikle løsninger baseret på viden om nuværende og fremtidige behov.

Hvert semester er baseret på et hovedtema, som vil være styrende for semestrenes kurser og projektarbejde. Allerede fra begyndelsen af uddannelsen bliver du en del af en projektgruppe, hvor du kommer til at arbejde med hands-on-projekter, som ofte har fokus på problemstillinger hentet fra virksomheder.

Det første semester introducerer de studerende til de grundlæggende principper for programmering og interaktionsdesign. De studerende lærer at skrive objektorienteret kode, samtidig med at de opbygger et matematisk fundament til teknisk problemløsning. Semesteret fokuserer på brugercentreret design, så de studerende vil dykke dybt ned i personaer, scenarier og prototyper der understøtter brugerundersøgelser. Semestret kulminerer i et projekt, hvor de studerende samarbejder med en ekstern partner om at løse en designudfordring fra den virkelige verden.
På andet semester vil de studerende uddybe deres forståelse af IT-systemer og softwaredesign. De kommer til at udforske operativsystemer, datastyring, webteknologier og grundlæggende cybersikkerhed. De lærer også at indsamle softwarekrav og anvende softwaredesignmønstre til at understøtte skalerbar, vedligeholdelsesvenlig kode. Deres matematiske færdigheder videreudvikles, og de introduceres til cyberfysiske systemer, hvor software interagerer med den fysiske verden. Semesterets projekt fokuserer på at skabe engagerende digitale løsninger med stor vægt på brugeroplevelsen.
Tredje semester dykker ned i computerens indre og systemarkitektur. De studerende kommer til at arbejde med datarepræsentation, algoritmer og avanceret softwaredesign. Deres viden om cyberfysiske systemer udvides med fokus på blød robotteknologi og menneske-robot-interaktion. Semesterprojektet involverer udvikling af prototyper, der integrerer hardware og software, såsom smarte enheder eller robotapplikationer.
På fjerde semester skifter fokus til læringsteknologier og immersive digitale oplevelser. De studerende kommer til at arbejde med digitale undervisningsværktøjer og uddannelsesteorier og udforske virtual og augmented reality med fokus på de tekniske og kreative aspekter af udviklingen af fordybende oplevelser. Semesterprojektet handler om at udvikle teknologier til industriel træning og skabe platforme og simuleringer, der understøtter udviklingen af praktiske færdigheder.
Det femte semester giver de studerende mulighed for at specialisere sig gennem valgfag inden for områder som velfærdsteknologi, brugerforskning og -eksperimenter, programmering til virtual og augmented reality eller generativ AI. Derudover deltager de i et tværfagligt innovationsprojekt, hvor de udvikler et produkt med potentiale i den virkelige verden og opbygger færdigheder inden for iværksætteri og teamwork.

Det sidste semester fokuserer på avanceret webudvikling, herunder webframeworks, databaser og back-end-teknologier. De studerende lærer også om projektledelse og videnskabelige metoder til ingeniørarbejde, og de afslutter deres studier med et bachelorprojekt.

Dette projekt giver dem mulighed for at anvende deres tilegnede viden til at designe og implementere en løsning på en kompleks teknologisk udfordring.

Du kan læse beskrivelser af de enkelte fag ved at klikke på dem i studieforløbsdiagrammet nedenfor. På mobiltelefoner ses diagrammet bedst i liggende format.