Historisk fremmøde: 1500 studerende og 150 firmaer på date

Studerende serveret på et sølvfad og grydeklare job og praktikophold var på menuen, da SDU i ugens løb inviterede til ’Praktik- og Projektdag’ i Odense og ’Student Collaboration Day’ sammen med Erhvervsakademi Sydvest i Sønderborg. De to events var bragende succeser – aldrig før har så mange studerende og virksomheder deltaget.

-    Jeg vil gerne sætte et aftryk hos virksomhederne, så de kan huske mig. Det kan godt være, jeg ikke får en praktikplads med hjem i dag, men så har jeg skabt en kontakt, og det er bare vigtigt.

25-årige Niels Andersen, der studerer elektrisk energiteknologi, sad klar fem minutter før, årets SDU Praktik og Projekt-dag løb af stablen på Det Tekniske Fakultet tirsdag.

Sammen med 1250 andre fra TEK var den 25-årige diplomingeniørstuderende mødt op til mødet med 112 virksomheder. Enten blot for at skabe en kontakt eller måske ligefrem få kontrakt på en praktikplads eller et studiejob.

-    Jeg vil gerne ud i en virksomhed, som passer til mig, hvor jeg kan bruge det, jeg har lært på studiet i praksis. Det skal være en virksomhed, jeg kan se mig selv i, for det er meget sandsynligt, at praktikken fører til ens først job.

31-årige Lasse Melballe Olsen sad klar ved siden af studiekammeraten Niels Andersen udenfor lokalet i Bygning 44, hvor bl.a. Energinet og Vores Elnet gjorde klar til at møde de studerende.

Historisk fremmøde

Fremmødet af både virksomheder og studerende var rekordstort i år både i Odense og Sønderborg, hvor mødet finder sted i dag, med ialt 1500 studerende og 150 virksomheder.

Blandt virksomhederne i Odense var LEGO, Jysk, Universal Robots, Danfoss og Energinet for at nævne nogle af de mere kendte. Derudover var også en række mindre kendte navne og sågar helt små startups og iværksættervirksomheder.

-    Vi har ikke deciderede job eller praktikpladser med i dag, men hvis vi møder den rigtige, så skal vi helt sikkert indgå i en dialog om et job. Vi er i kraftig vækst og har bare i denne måned ansat fire nye medarbejdere, siger medstifter og COO i virksomheden Unicontrol fra Odense, Ehsan Ekhlas.

På får år er den unge virksomhed stormet frem med sin banebrydende og innovativ it-løsning til gravemaskiner og rendegravere. I dag tæller Unicontrol flere end 30 ansatte og måske altså snart også en praktikant.

Stort udbytte for virksomhed

Virksomheden Process Development Partning A/S, kaldet PDP, er et proceskonsulent- og rådgivningsfirma placeret i Kolding og Esbjerg. Firmaet deltog i både Odense og Sønderborg og betegner begge events som store succeser.

-    Vi har fået 28 direkte henvendelser i forhold til praktikophold og projekter. De synes, vores virksomhed er interessant, og vi synes bestemt også, at de studerende er interessante. De kommer med en enorm energi og en anden måde at anskue verden på, og for os er diversitet essentielt. Du vækster på en helt anden måde, når man får input fra forskellige aldersgrupper og køn, siger Willi Lendzian, Growth Marketer ved PDP, fra sin stand i Sønderborg.

-    Vi kan se, at deres studie har givet dem en enorm indsigt og teoretisk viden. Det kan de så effektuere i forhold til de værktøjer vi har, bruger og arbejder med.

Tre SDU-ingeniører fra Banedanmark

En mere uventet deltager på dagen var måske Banedanmark, som havde to tidligere SDU-studerende og en nuværende på TEK, som faktisk er i praktik, med på dagen.

-    Vi vil gerne øge kendskabet til de muligheder, man har for at få et megaspændende job hos i Banedanmark - det er der måske ikke så mange, der tænker over, siger bygningsingeniør Anders Paarup fra Banedanmark, som blev dimittend fra SDU i 2011.

Firmaet Arkil åbnede tilbage i 2015 en afdeling i Odense og var også med onsdag. Allerede i 2016 var Arkil med første gang, og firmaet har deltaget i Praktik og Projektdagen på SDU lige siden. Det er med til at sikre kendskabet til entreprenørvirksomheden, siger afdelingschef Jannik Bendixen Lund.

-    De studerende skal vide, at der er en virksomhed, der hedder Arkil. Vi ansætter jo ikke 10 praktikanter, men vi snakker med rigtig mange af dem. Det er med til at sikre, at de ved, hvem vi er, og hvad vi laver, siger direktøren, der understreger, at praktikanterne bliver en del af holdet i Arkil.

På Det Tekniske Fakultet glæder Lone Søvad Madsen fra TEK Innovation, der arrangerer mødet mellem de studerende og virksomhederne, sig over den store succes oven på Covid-19’s mange restriktioner og online-events.

- Vi har haft en meget stor opbakning til at mødes igen fysisk. Et gennemgående træk fra virksomhederne, er, at der er imponerende mange studerende, der deltager, og at de er virkelig aktive og interesserede og stiller relevante spørgsmål, siger hun.

Et praktikophold er på 20 uger (eller 100 dage) i slutningen af uddannelsen og finder sted i foråret. Der er tale om lønnet praktik, hvor Ingeniørforeningen IDA anbefaler virksomhederne at betale en løn på 15.000 kroner

Du kan se billeder fra de to events her:

Redaktionen afsluttet: 04.11.2021