Skip to main content

Folkeskoleelever udvikler fremtidens velfærdsteknologi

I næste uge gør robotterne deres indtog på Ejerslykkeskolen i Odense, når elever fra 8C kaster sig over projektet Fremtidens velfærdsteknologi. Forskere fra TEK bidrager til projektet med viden, software og support.

Som led i årets Dansk Naturvidenskabsfestival skal eleverne fra Ejerslykkeskolen opfinde og udvikle velfærdsteknologi – nærmere bestemt robotteknologi, der kan understøtte og stimulere folk til at udvikle sundere vaner i hverdagen.

Gennem projektet får eleverne et indblik i teknologien bag hverdagens massive opbud af teknologi og gadgets. Arbejdet fører de unge mennesker gennem alle elementer af en innovativ proces - lige fra ide over faglig fordybelse til fremstilling og præsentation af en prototype.

Innovation via teknologi
At arbejde med robotter er ikke hverdagskost for folkeskoleelever, og for at udvikle prototyper, der rent faktisk virker, bruger eleverne nogle små programmerbare computerenheder kaldet Arduinoer. Det er en teknologi, som forskere og studerende på TEK bruger i hverdagen.

”Jeg synes, det er spændende at give børnene mulighed for at arbejde med noget, de ikke har prøvet før. Samtidig har det også et forskningsmæssigt aspekt, fordi vi bliver klogere på, hvordan børn i den aldersgruppe kan drage nytte af at arbejde med teknologi, og hvordan det kan hjælpe med at binde deres forskellige fag sammen,” siger lektor Jacob Nielsen fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.

Ingeniørstuderende skal hjælpe
Eleverne skal i slutningen af uge 39 vise deres projekter frem for både forældre og de andre klasser på Ejerslykkeskolen. Projektet slutter dog ikke her:

”Det er planen, at samarbejdet skal lede til et decideret prototype/-robotværksted på Ejerslykkeskolen, hvor interesserede elever kan komme og lave små projekter under vejledning af ingeniørstuderende, der læser til civilingeniør i Lærings- og Oplevelsesteknologi,” siger Jacob Nielsen og fortsætter.

”Resultatet af projektet skal først og fremmest give eleverne en succesoplevelse med udvikling og afprøvning af teknologiske prototyper, hvilket også giver dem indsigt i begreber som fx hardware, software, sensorer og programmering. Derudover er videnudvekslingen mellem skole og universitet samt de fælles erfaringer også af stor værdi.”

For yderligere information kontakt
Lektor Jacob Nielsen, Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – tlf. 2810 7468 / jani@mmmi.sdu.dk

Om projektet
Projektet på Ejerslykkeskolen er et ud af mange hundrede under Dansk Naturvidenskabsfestival 2014 (Vejen til fremtiden), der har til formål at skabe engagerende oplevelser med science blandt børn og unge.
Fremtidens velfærdsteknologi er blevet til og gennemføres i et samarbejde mellem skolen og Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet. Projektet er finansieret af Nordea-Fondens naturvidenskabelige festivalpulje.

Redaktionen afsluttet: 18.09.2014