Nyheder 2024 fra Det Naturvidenskabelige Fakultet

• 02.05.2024

Lancering af Translational Cancer Hub

Translational Cancer Hub (TCH) i Odense er et banebrydende initiativ, der vil skubbe til grænserne inden for både klinisk forskning og grundforskning i kræft.

• 30.04.2024

Datamangel gør det svært at identificere hormonforstyrrende stoffer

Mangel på data fra kemikalieindustrien i EU gør det umuligt at afgøre, om stoffer, der bl.a. anvendes i forbrugerprodukter, er hormonforstyrrende. Forskere fra DTU Fødevareinstituttet og SDU anbefaler, at informationskravene i EU-lovgivningen opdateres og peger samtidig på metoder til at vurdere kemiske stoffer, så tilgængelig information udnyttes bedst muligt.

• 29.04.2024

Kan det brune fedt hjælpe os i kampen mod fedme?

I modsætning til kroppens hvide fedt er det brune fedt sundt, for det hjælper os med at forbrænde kalorier. Forskningsinteressen i brunt fedt er derfor stor, og nu melder et dansk-tysk forskerhold om en ny opdagelse.

• 03.04.2024

Sex er evolutionens største succes

Evnen til forplantning anses af forskere som evolutionens største succes. Men hvorfor skal det være så kompliceret, udmattende og nogle gange endda også livsfarligt at formere sig? Og findes jomfrufødsler i virkeligheden?

• 23.03.2024

Global opvarmning: Dyr parrer sig oftere, når det er varmt

Gør klimaforandringer det lettere eller sværere for dyr og planter at formere sig? Det findes der ikke noget enkelt svar på. Flere studier peger dog på, at dyr parrer sig oftere, når vejret bliver varmere. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de får flere unger, eller at ungernes chancer for at overleve er gode. Hvordan hænger det sammen?

• 11.03.2024

Ny viden: Sådan holder proteinerne styr på gener, så vores celler ikke fejludvikler sig

Hvis vores celler formåede at kopiere sig 100 pct. korrekt, når de skal udskiftes, ville vi undgå en lang række sygdomme. Men det gør de ikke; tværtimod kan det gå galt under kopieringen, og så kan vi blive syge. Nyt studie tager os med helt ind i cellens maskinrum, hvor generne i vores DNA reguleres.

• 07.03.2024

Ny indsigt i kræftcellers vækst og spredning

I de fleste kræftpatienter er der en overaktivitet af proteinet MYC i kræftcellerne. Nu har et dansk forskerhold opdaget en hidtil ubemærket funktion af MYC, som potentielt kan hæmmes, så kræftcellerne svækkes.

• 05.03.2024

Mere havbund i Arktiske Hav kan nu få sollys

De fleste af solens stråler, der falder på Arktiske Hav, reflekteres af havisen, så økosystemerne under isen ikke får sollys. Men i takt med, at isen smelter, bliver større områder af hav og havbund udsat for sollys i længere perioder, og det kan sætte gang i fotosyntese og gøre Arktiske Hav mere produktivt. Det sker dog ikke alle steder, viser nyt studie.

• 26.02.2024

Fedme – hvad er sandt og falskt?

Jan-Wilhelm Kornfeld er professor og forsker i fedmens molekylærbiologi. Her svarer han på fem påstande om fedme

• 26.02.2024

Forskere flytter fedme op i hjernen

Mens verden bliver federe og federe, peger forskning i stigende grad på, at fedme kan skyldes aktivering af hjernens belønningscentre, så man får tilfredsstillelse ved at spise, selvom kroppen ikke mangler næring. Det er de samme belønningscentre som de, der aktiveres af f.eks. kokain- og amfetamin

• 26.02.2024

EliteForsk-pris til SDU-forsker med hang til mikrober

Amelia-Elena Rotaru, professor ved Biologisk Institut på SDU, er en af fem yngre forskere i international særklasse, som i dag modtager den prestigefyldte EliteForsk-pris fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

• 21.02.2024

Nu ved vi, hvordan bardehvaler synger – og at menneskestøj forstyrrer deres kommunikation

Nyt studie viser, at de ikoniske bardehvaler, f.eks. blåhvalen og pukkelhvalen, har udviklet nogle særlige strukturer i deres strubehoved, som gør dem i stand til at producere deres omfattende repertoire af undervandssang.

• 09.02.2024

Overraskende adfærd hos et af de pattedyr i verden, vi ved mindst om

Næbhvaler er nogle af de mindst studerede pattedyr i verden. Nu afslører nyt studie overraskende nyt om arten Bairds næbhval.

• 06.02.2024

Samarbejde om Odense Fjord og Fyn skal inspirere andre EU-lande

Flere forskere fra SDU er med i nyt EU-projekt, der skal finde gode løsninger på bedre vandmiljø og klimatilpasning til hele Europa.

• 22.01.2024

Hun dykker ned i fedtvævets maskinrum

Med dygtighed og godt hjulpet af nysgerrighed, stædighed og arbejdsdisciplin har professor og centerleder Susanne Mandrup afdækket ny viden om regulering af fedtcellernes gener og funktioner. Viden, som kan få betydning for forebyggelse og behandling af sygdomme. Derfor modtager hun Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig Forskning 2024 på 5 mio. kr.

• 18.01.2024

Nyt billede af sort hul begejstrer astrofysikere

I 2019 så verden det første billede nogensinde af et sort hul. Nu kommer forskerne med et nyt billede af det samme sorte hul, og de er begejstrede for at se, at billederne ligner hinanden.

• 16.01.2024

Trods intensive videnskabelige analyser er dette hoved stadig et mysterium

I næsten 200 år har arkæologer undret sig over en mystisk brunfarvning på det oldgræske Parthenon-tempel i Grækenland. Nu har SDU-forskere foretaget nye videnskabelige analyser, og deres dom er klar: Mysteriet består.

• 09.01.2024

Jagten på et godt match

Nye lægemidler er ligesom gode partnerskaber: De bygger på et godt match. At finde et godt match mellem kemiske stoffer og deres såkaldte targets er derfor et typisk udgangspunkt i arbejdet med at udvikle nye lægemidler. Den udvikling vil Stefan Vogel sætte turbo på med en NERD-bevilling på 14 mio. fra Novo Nordisk Fonden.

• 02.01.2024

Fastekure i sig selv får ikke de ekstra kilo til at forsvinde

Fastekure er populære, og der er mange helbredsfordele ved dem. Men at man kan spise, hvad man vil og stadig tabe sig, skal man ikke regne med, siger forsker, der har gransket den videnskabelige litteratur.