Højde

Spørg eksperten om højde

Hvor høje er vi danskere? Og er vi højere end andre folkefærd?

Af Katrine Findsen, , 01-09-2018

Hvordan står det egentlig til med danskernes højde?

De seneste 100 år er danskerne i gennemsnit blevet 10 cm højere. Danskere, der er født i 1997, er i gennemsnit lidt mere end 10 cm højere end danskere født i 1896, og vi er faktisk et af de højeste folke­færd i verden.

Gennemsnitshøjden for danske mænd og kvinder er henholdsvis 181,4 cm og 167,2 cm. Mænd født i 1896 blev i gennemsnit 170,0 cm høje, mens kvinderne i gennemsnit blev 157,1 cm høje. Så siden da er danskerne skudt gevaldigt i vejret.

Der blev lavet et stort internationalt studie for nogle år siden, hvor tallene her stammer fra, og det studie er rigtig interessant, fordi folks sluthøjde siger meget om tidlige forhold – både i fostertilstand og som barn og ung.

Janne Tolstrup, professor

Utilstrækkelig eller dårlig ernæring og sygdomme kan for eksempel betyde, at man ikke bliver så høj, som man ellers har potentiale til. Den store forskel, der ses mellem lande i udviklingen af højde over de sidste 100 år, er således meget sigende om den udvikling eller manglen på samme, som et land eller et område har været igennem.

For eksempel er højden blandt europæere generelt en del højere nu end for 100 år siden, mens der er en del lande uden for Europa, hvor folk ikke er vokset nær så meget i løbet af de seneste 100 år.

Især er indbyggere i mange afrikanske lande omkring og syd for ækvator kun en smule højere nu end for 100 år siden. I for eksempel Namibia er gennemsnitshøjden i dag 167,0 cm for mænd og 158,8 cm for kvinder, og det er kun godt to cm mere end for 100 år siden.

Højest og lavest

Verdens højeste er hollandske mænd på 182,5 cm og lettiske kvinder på 169,8 cm, mens de laveste mænd findes i Yemen og gennemsnitligt er 159,9 cm. De laveste kvinder er fra Guatemala og måler 149,4 cm. Verdensrekorden for højdevækst ses blandt sydkoreanske kvinder og iranske mænd, som i løbet af de sidste 100 år er blevet henholdsvis hele 20,2 og 16,5 cm højere.

Mød forskeren

Janne Tolstrup, er professor ved Statens Institut for Folkesundhed på SDU. Hun forsker i sundhed og sygelighed i befolkningen med særligt fokus på betydningen af livsstilsfaktorer såsom rygning og alkohol.

Redaktionen afsluttet: 31.08.2018