Bøger

Spørg eksperten om bøger

Gang på gang dømmes den gode gammeldags bog ude. Den burde tabe stort til lydbøger og skærme og samle støv på butikshylden, men alligevel kan vi igen i år forvente mange bøger under juletræet.

Af Katrine Findsen, , 18-11-2019

Hvorfor har den fysiske bog ikke tabt kampen endnu?

Lydbøger er endnu ikke slået igennem på samme måde i den brede befolkning, som man måske havde forventet. Det er primært i bilen og generelt, når man er undervejs, at der bliver lyttet til bøger.

Når bogen overlever, handler det nok om flere forskellige elementer: den fysiske fornemmelse af en bog mellem hænderne, at se antallet af blade forud for og efter læsning skifte og derigennem genkalde sig, om man synes, det er gået hurtigt eller langsomt, fornemmelsen af, at der er et ”indhold” sådan rent fysisk … Det er alle disse ting, som er med til at gøre, at bogen ikke er død, vil jeg mene.

Måske er bogen endda ved igen at blive en status- og klassemarkør som tidligere

Søren Askegaard, professor

Hvem er det, der stadig læser bøger?

Når man ser på salget af bøger, sker omkring 70 procent af bogsalget i månederne op til jul. Lad os fremsætte den hypotese, at i og med, musik og film er blevet noget, man streamer og ikke forærer væk i samme grad som tidligere, så er bogen snart sidste udvej til ”folk, der har alt” – og der er jo immervæk nogen stykker af dem blandt dem, man er på gave med.

Måske er bogen endda ved igen at blive en status- og klassemarkør som tidligere, fordi der jo er store befolkningsgrupper, der ikke læser, og bogen dermed siger noget om, hvem man er, og hvilken befolkningsgruppe man tilhører.

Mød forskeren

Søren Askegaard er professor på Institut for Marketing & Management, hvor han især beskæftiger sig med branding, forbrugerkultur og tendenser.

Redaktionen afsluttet: 18.11.2019