Klimasatsning

SDU’s nye elitecentre skal hjælpe med at løse klimaudfordringer

De første to af i alt fem elitecentre er udnævnt ved SDU Climate Cluster. De to nye forskningscentre fokuserer på hhv. naturbaserede løsninger og solenergi, de resterende tre centre udpeges til sommer.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 22-03-2023

SDU har fået to nye forskningscentre indenfor klima.

Forskningscentrene SOLEN og Aqua-NbS skal de kommende år gennem tværvidenskabelig forskning på højeste internationale niveau bidrage til klimaneutralitet, så samfundet i 2050 ikke udleder mere drivhusgas, end der optages. De to nye centre er hver tildelt 10 mio. kr. til deres klimaforskning.

SOLEN har fokus på solenergi og Aqua-NbS har fokus på naturbaserede løsninger til at afbøde ekstremt vejr og andre klimaforandringer.

De første af fem nye elitecentre

Centrene er de første to af i alt fem elitecentre indenfor klimaforskning, som bliver omdrejningspunkt for SDU’s klimasatsning i SDU Climate Cluster (SCC).

Et fællestræk for de fem centre er, at minimum to af SDU’s fakulteter skal indgå i hvert center. De første to centre etableres ved henholdsvis SDU’s Tekniske Fakultet og Naturvidenskabelige Fakultet.

- De to nye elitecentre er utrolig interessante med deres tværfaglige tilgange til klimaafbødning og klimaløsninger. På SDU Climate Cluster ser vi frem til at følge arbejdet i de to nye pioner-elitecentre indenfor klimaforskning og dele den viden, de når frem til, siger Sebastian Mernild, leder af SDU Climate Cluster og professor i klimaforandringer.

Til samfundsmæssig gavn

De resterende tre centre - der får primær base ved henholdsvis Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Det Humanistiske Fakultet - forventes udpeget i løbet af maj og juni 2023.

- I SCC ser vi frem til at få etableret alle fem elitecentre og se den tværfaglige klimaforskning på SDU folde sig ud og forhåbentlig bidrage med forskning, der bliver til stor samfundsmæssig gavn for klimaet, siger Sebastian Mernild.

SDU Climate Cluster blev etableret i 2022 med ambitionen om at skabe optimale forhold for banebrydende, excellent og tværvidenskabelig forskning og formidling inden for klimaområdet.

Kontakt

Sebastian Mernild, leder af SDU Climate Cluster og professor i klimaforandringer. Telefon: 6550 1021, mail: mernild@sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 22.03.2023