Skip to main content
DA / EN

Torben K. Jensen

Torben K. JensenJeg hedder Torben K. Jensen og er specialkonsulent ved SDU Universitetspædagogik.  

Jeg har en forskeruddannelse inden for statskundskab; har i en årrække været forsker, underviser og studieleder inden for feltet; og har endvidere i en årrække forsket i universitetspædagogik generelt og været involveret i universitetspædagogisk undervisnings- og udviklingsarbejde. 

Jeg er særligt optaget af udvikling af individuelle underviserkompetencer gennem kursusaktiviteter; udvikling af gode valg i planlægning af kurser; udbredelse af et fælles sprog for undervisningsmæssige valg til fremme af erfaringsudveksling undervisere imellem; og bidrag til udvikling af de organisatoriske rammer for kvalitet og økonomi i forskningsbaseret undervisning. 

Når jeg yder support til individuelle underviseres udvikling af egen undervisning – bl.a. på kurset for adjunkter - ser jeg det som min opgave at tage afsæt i adjunkternes egne observationer og analyser af, hvori den pædagogiske udfordring består, og med afsæt i pædagogisk forskning og udviklingsarbejde at støtte analysen af og problemet, rådgive om tiltag, implementering og kommunikation, og sparre om de observerede resultaterne. Afgørende er det, at udviklingsprojekterne er praksisnære og har direkte nytteværdi for undervisningen. 

Jeg er pt også inviteret ind i et analyse- og udviklingsprojekt på det samfundsvidenskabelig fakultet, der har til formål mere indgående at analysere måden hvorpå vi organiserer og tildeler ressourcer til undervisning og analysere mulighederne for på én og samme tid (i) at økonomisere med ressourceindsatsen og (ii) styrke nærhed og de studerendes læring gennem øget og systematisk deling af undervisningsressourcer på læringsplatforme, samarbejde om fagene i teams, og budgetmodeller for undervisning, der kan tage højde for udvikling og ‘drift’ af kurser hen over flere budgetår.  

Analyse- og udviklingsprojektet er initieret af Jesper Piihl, som er viceinstitutleder for uddannelse på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse. Han beskriver, at mødet mellem praksis og teori sommetider kan resultere i et sammenstød, men mener, at SDUUP er god til komme bagom dagligdagens problematikker:

”Hvis man som underviser søger hjælp til at finde ud af, hvordan man kan få de studerende til at arbejde mere, eller lære mere, så er SDUUP god til i stedet at spørge hvordan vi som undervisere kan gøre vores kurser og forløb mere meningsfyldte for de studerende.”

SDU Universitetspædagogik kan dykke ind i den pædagogiske del af tilrettelæggelsen af læring. Derfor skal SDU Universitetspædagogik ifølge Jesper bruges til de overordnede pædagogiske problematikker, for eksempel når der er brug for en sparringspartner til et spørgsmål, eller når man efter et kursus reflekterer over pædagogikken i sin egen praksis:

”Jeg oplever at SDUUP virkelig kan sit kram inden for pædagogik og derfor er det dejligt at have dem at sparre med på en institution som SDU.”  

Sidst opdateret: 03.01.2024