Cancer

Hvorfor spredes brystkræft ofte i overvægtige kvinder?

Hvert år rammes ca. 5.000 danske kvinder af brystkræft. Fedme gør kræftcellerne endnu mere aggressive, så de nemmere spredes i kroppen. Rasmus Siersbæk forsker i dette og håber at kunne finde bedre behandlingsmetoder.

Af Birgitte Svennevig, , 14-01-2021

Det er ikke den primære tumor, der er den hyppigste dødsårsag for brystkræftpatienter. Det er spredningen af kræftceller til andre dele af kroppen, og der findes i øjeblikket ingen mulighed for at styre denne proces.

– Flere store studier har vist, at svært overvægtige mennesker har større risiko for to ting, når det gælder brystkræft: For det første er der større risiko for at få kræft. For det andet er der større risiko for, at kræften spreder sig, siger Rasmus Siersbæk.

Han har forsket i brystkræft i mere end fem år og er i dag tilknyttet som adjunkt på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på SDU.

Hvordan hænger spredning sammen med fedme?

Ikke ret mange mennesker kender sammenhængen mellem kræft og overvægt, og ifølge Rasmus Siersbæk er det vigtigt at få den viden ud.

– Det handler ikke om at give overvægtige skyldfølelse, men om at vi alle skal have reel viden om de faktorer, der kan have stor indflydelse på vores helbred, siger han.

Den menneskelige organisme er et ekstremt komplekst univers, hvor celler interagerer med hinanden på mange forskellige måder, og det er sådanne interaktioner mellem kroppens normale celler og kræftcellerne, der kan ændre sig hos overvægtige patienter.

Raske celler ”snakker” med kræftceller

– De normale celler i kroppen ”snakker” med kræftcellerne ved hjælp af små signalmolekyler. Hvis man er overvægtig, så ændrer fx fedtcellerne og immuncellerne sig, så de signaler, de sender, øger kræftcellernes evne til at sprede sig til andre dele af kroppen.

– De signaler er vi interesserede i at afkode, så det bliver muligt at stoppe dem og dermed hæmme spredningen af kræftcellerne, siger Rasmus Siersbæk.

Fakta om brystkræft

• Brystkræft er en af de mest almindelige kræftformer i Danmark
  • Risikoen for at dø af sygdommen har været faldende de seneste 20 år
  • Siden 2000 er femårs-overlevelsen steget fra 78 procent til 87procent.

Det endelige mål er at kunne tilbyde kræftpatienter en behandling, der udover at hæmme væksten af kræftknuden, også hæmmer spredningen af kræftceller til resten af kroppen.

Rasmus Siersbæk har tidligere, under et fireårigt forskerophold i Cambridge i England, været med til at undersøge en sådan signalvej fra raske celler til kræftceller, som påvirker spredningen af kræftceller.

Det er med afsæt i disse erfaringer, at han med støtte fra bl.a. Novo Nordisk Fonden og Kræftens Bekæmpelse viderefører sin forskning på SDU, hvor han undersøger de mekanismer, der styrer vækst og spredning af kræftceller i kroppen og effekten af overvægt og fedme på denne proces.

Foto: Mikkel Linnemann Johansson for SDU

Mød forskeren

Rasmus Siersbæk er ph.d. og adjunkt på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi. Han forsker i brystkræft.

Redaktionen afsluttet: 14.01.2021