SDU udnævner professor i genetisk epidemiologi

Qihua Tan, læge og kandidat i medicinsk statistik, ph.d., er udnævnt til professor i genetisk epidemiologi ved Institut for Sundhedstjenesteforskning, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU.

Qihua Tan har siden 2001 arbejdet som adjunkt og derefter lektor ved Institut for Sundhedstjenesteforskning og Klinisk Institut, Syddansk Universitet. Qihua Tans forskningsområde  omfatter dobbelt modellering, bioinformatik, genetik, epigenetik, biodemografi samt deres anvendelser inden for folkesundhed med fokus på menneskelig aldring og udvikling og i klinisk medicin som kræft, diabetes, astma osv.  Han har også etableret et stærkt internationalt netværk med forskere i tvillinganalyse, genetiske og epigenetiske undersøgelser af aldring og metabolisk sundhed.

Qihua Tan er uddannet i 1985 fra Shandong Medical University, Kina. I perioden 1985-1988 underviste han i hygiejne og medicinsk statistik på Linyi Medical School, Kina. I 1991 tog han en kandidatgrad i medicin fra Shanxi Medical University. Han var gæsteforsker fra 1995-1996 ved Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet. I 1996 fulgte han professor James W Vaupel, grundlægger af Max-Planck Institut for demografisk forskning, til Tyskland, hvor han arbejdede videre med sit ph.d.-projekt om genetik og menneskelig aldring og levetid. I 2001 forsvarede han sin ph.d.-afhandling.

Qihua Tan har offentliggjort over 250 artikler i internationale peer reviewed tidsskrifter, hvoraf han er første eller sidste forfatter for halvdelens vedkommende Hans nye professorat skal yderligere styrke epidemiologi, biostatistik og biodemografi som et samlet forskningsområde på både nationalt og internationalt plan.

Mød forskeren

Qihua Tan er professor i genetisk epidemiologi ved Institut for Sundhedstjenesteforskning og Klinisk Institut, SDU.

Nyheder fra Sundhedsvidenskab
Sund nyhedsbrev