Virksomhedssamarbejde

SDU-studerende: ”Erhvervssamarbejder er en måde at vise virksomhederne, hvad vi kan”

På de erhvervsøkonomiske uddannelser arbejder studerende tæt sammen med lokale virksomheder. Mød Alex Martin Jensen, der gav Rørvig Centret et nyt perspektiv på virksomhedens markedsføring.

Af Asta Holst Bach, , 29-09-2021

- Det var virkelig fedt at komme ud og arbejde med en virksomhed og ikke kun løse opgaver i undervisningen, siger Alex Martin Jensen.

Han er netop begyndt på tredje semester af sin bachelor i Erhvervsøkonomi, HA - Human Resource Management i Slagelse under SDU Business School.

Sidste forår fik han sammen med sin studiegruppe mulighed for at komme ind bag kulisserne hos konference- og kursushotellet Rørvig Centret i Odsherred i forbindelse med deres projektopgave i faget marketing.

Et fælles projekt

Alex Martin Jensen og studiegruppen kunne vælge mellem række af virksomheder, der havde stillet sig til rådighed for samarbejdet, og de tre unge besluttede sig for at række ud til direktøren af Rørvig Centret, Pernille Ottesen.

Det var under coronanedlukningen, og den første forbindelse blev etableret via Zoom. Men direktør Pernille Ottesen var meget imødekommende, husker Alex Martin Jensen.

- Pernille var virkelig indstillet på, at det skulle være et fælles projekt, og at hun stod til rådighed. For der var potentiale for, at hun kunne få noget rigtig godt ud af samarbejdet.

Indblik og nye ideer

Pernille Ottesen gav de studerende adgang til det meste. De fik tilsendt centrets kundelister og regnskaber, og blev inviteret til Rørvig på et gratis weekendophold, fortæller Alex Martin Jensen.

Pernille Ottesen ville gerne have de unges ideer til, hvordan hun kunne tiltrække flere konferencekunder. Så Alex Martin Jensen og studiegruppen gik i gang med at kortlægge virksomhedens markedsføring og kontaktede tidligere gæster for at spørge ind til deres oplevelse af stedet.

Gruppen konkluderede blandt andet, at Rørvig Centrets hjemmeside trængte til at blive revideret.

- Hjemmesiden var meget hyggelig, den henvendte sig mest til private feriegæster. Men hvad med erhvervskunderne? Der manglede indhold på hjemmesiden, som var målrettet dem, fortæller Alex Martin Jensen.

- Vi forslog at dele hjemmesiden op i to, så de ikke ville komme til at miste privatkunder i forsøget på at skaffe flere konferencekunder, og det kunne Pernille faktisk godt se logikken i.

Modige unge

Pernille Ottesen er meget imponeret over Alex Martin Jensen og studiegruppens engagement i projektet.

- De kigger på markedsføring på en helt anden måde, end jeg gør, og de har brugt meget tid på at ringe til nuværende og kommende kunder, fortæller hun.

- De er mere frembrusende, end jeg er og måske også lidt mere modige.

Ifølge centrets direktør er flere af ideerne i den rapport, de tre SDU-studerende afleverede efter samarbejdet, så gode, at hun vil gøre dem til virkelighed.

- Jeg har læst deres opgave, og den var virkelig god. Mange af deres ideer er helt klart nogle, jeg vil have med i tankerne.

Konkret er Pernille Ottesen gået i gang med at undersøge mulighederne for at lave centrets hjemmeside om. Hun tager udgangspunkt i gruppens forslag om at opdele siden, så en del henvender sig til private og en anden til erhvervskunder.

At vise hvad man kan

For Alex Martin Jensen har projektet for Rørvig Centret givet ham mod på prøve kræfter med andre erhvervssamarbejder.

- Det har helt klart været en mulighed for at komme ud og prøve sig selv af og samtidig vise virksomhederne, hvad man kan.

- Jeg synes, at samarbejde med virksomheder er en supergod måde at lære på, og jeg håber, at vi kan gøre det i flere fag, siger han.

Samarbejdsmuligheder

Læs mere om mulighederne for at samarbejde med de erhvervsøkonomiske miljøer på SDU Business School.

Klik her

Redaktionen afsluttet: 29.09.2021