Undervisningspriser

Årets undervisere på SAMF

Tre undervisere på fakultetet har modtaget en pris for deres engagement og indsats i undervisningen. Mød dem her.

Af Marlene Jørgensen, , 17-11-2022

Efteråret er traditionen tro sæson for undervisningspriser på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU, og nu er tre undervisere blevet hædret for deres bidrag til undervisningen.

Det er enten de studerende eller kolleger, der indstiller undervisere til priserne, og der uddeles tre priser: en hovedpris og to særpriser for at styrke samspillet med praksis og udvikle innovative undervisningsformer.

Her er de tre undervisere, der har fået tildelt en af årets undervisningspriser.

Passionen skinner igennem

Det blev lektor Jane Ferniss fra Juridisk Institut, der blev kåret som årets underviser på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet i 2022.

Hun underviser i skatteret, og hendes store entusiasme for faget og de studerendes læring skinner tydeligt igennem i undervisningen.

Skatteretten er samtidig et område, der hele tiden udvikler sig som følge af samfundsudviklingen nationalt og globalt. Derfor skal faget kontinuerligt udvikles, og det komplekse lovområde skal gøres overskueligt og tilgængeligt for de studerende, hvilket Jane Ferniss mestrer til ug.

Hun får også stor anerkendelse fra sine studerende for hendes pædagogiske evner og inddragelse af forskellige undervisningsformer, og i indstillingen hedder det bl.a.:

- Selve undervisningen blev formidlet med stor faglig viden og indlevelse. Jane formår på pædagogisk vis at formidle et kompliceret lovstof. Jane er yderst dygtig til at inddrage retspraksis på en måde, der klart understøtter den teoretiske viden, der opnås gennem faglitteraturen. Jane har inddraget videoer, opgaver og peer grade i faget, hvilket gør at man som studerende allerede på et tidligt tidspunkt var i stand til at løse mindre problemstillinger og på den måde var involveret fra start til slut. Det er tydeligt at mærke Janes passion for sit fagområde.

Selv siger Jane Ferniss om prisen:

- Jeg er rigtig glad for at modtage prisen, og det betyder rigtig meget for mig, at de studerende har nomineret mig. Indkomstbeskatningen har stor samfundsmæssig betydning. Det er derfor et privilegium at kunne bidrage til en øget viden og forståelse af skattelovgivningen, bl.a. ved løbende at inddrage den nyeste viden fra min forskning direkte i undervisningen af de mange dygtige, engagerede og samfundsinteresserede studerende.

Praksisnær forskning på skemaet

En underviser, der også er blevet hædret for sin særlige indsats, er adjunkt Lene Heiselberg fra Center for Journalistik.

Hun får den såkaldte specialpris for inddragelse af praksis og samarbejde. For ikke nok med, at hun har leveret praksisnær forskning, hun har også inddraget det direkte i sin undervisning.

Lene Heiselberg har nemlig udviklet en helt ny fortællemodet kaldet ”Dragen” med afsæt i sin forskning i serielle fortællinger. En fortællemodel der nu også er kommet på skemaet i det nye fag ”Serielle fortællinger – et makerlab”, der udbydes i samarbejde mellem journalistik og medievidenskab.

Og det er ikke kun de studerende, der interesserer sig for de nye fortælleformer og virkemidler – det gør mediebranchen også. Derfor har TV 2 Fiktion, TV 2 Fyn og Heartbeats lagt vejen forbi undervisningen og bragt konkrete udfordringer til bordet, som de studerende har skullet finde løsninger på.

Lene Heiselberg siger om prisen:

- Jeg er så kisteglad for at have fået tildelt netop prisen for at inddrage mediebranchen i undervisningen, for som jeg ser det, er det en stor fordel for både studerende og mediebranche at samarbejde. De studerende kommer tættere på branchen og dens behov, og branchen får nye ideer fra en yngre målgruppe, som er baseret på forskningslitteratur.

Engagement både for uddannelsen og de studerende

Også lektor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Martin Senderovitz, har fået tildelt en pris for sit engagement og arbejde på HA-uddannelsen.

Han får årets specialpris for udvikling af innovative undervisningsformer.

Martin Senderovitz er fagansvarlig og underviser på faget Entreprenørskab og forretningsforståelse på HA-uddannelsen på SDU i Slagelse, og han har bidraget særligt til og været foregangsmand i arbejdet med at integrere bæredygtighedsaspekter i de erhvervsøkonomiske uddannelser.

I indstillingen fremhæves også, at han som underviser er meget engageret i de studerendes udvikling og trivsel, hvad enten det gælder om at styrke de studerendes læring eller skabe positive oplevelser og rammer for en god start på universitetslivet.

Endelig har Martin Senderovitz deltaget aktivt i udviklingen af casebaseret undervisning, der er en vigtig del af ”Slagelse-modellen”, hvor studerende samarbejder med virksomheder fra dag et på studiet.

Martin Senderovitz udtaler om prisen:

- Overraskelsen var meget stor, da jeg fik overrakt diplom og blomster midt i undervisningen! Jeg er både overvældet og meget glad. Som underviser får man jo dagligt masser af herlig og direkte feedback fra de studerende: Den energi man giver, får man igen med rentes rente, når man mærker de studerendes engagement. Udvikling og tilrettelæggelse af de studerendes læring og trivsel er dog ikke en enkeltmandspræstation. Det er den samlede kollektive indsats og engagement, der gør forskellen, og jeg er så heldig at have fantastiske kolleger her på SDU; både på Campus Slagelse, på mit institut og centralt. Tusind tak!

Topbilledet er taget, da Jane Ferniss blev overrasket med og fik overrakt prisen midt i undervisningen i skatteret.

Undervisningspriser på SAMF

• Det er de studerende eller medarbejdere på fakultetet, der indstiller kandidater til undervisningspriserne.

• Man kan indstille en underviser eller en gruppe af undervisere til priserne.

• Det er fjerde gang, at fakultetets undervisningspriser bliver uddelt.

Se de tidligere modtagere her.

Redaktionen afsluttet: 17.11.2022