Ny institutleder

Ny institutleder på Juridisk Institut

Hanne Søndergaard Birkmose bliver ny institutleder på Juridisk Institut på SDU.

Af Marlene Jørgensen, , 17-05-2021

Juridisk Institut på SDU får ny leder, når Hanne Søndergaard Birkmose tiltræder som institutleder 1. august 2021.

Hanne Søndergaard Birkmose kommer fra en stilling som professor i selskabsret på Aarhus Universitet, hvor hun har været ansat siden 1999.

Hendes CV vidner også om en solid ledelseserfaring fra en række forskellige hverv både på og uden for universitetet, heriblandt som studieleder, viceinstitutleder og senest som bestyrelsesformand for Århus Statsgymnasium siden 2018.

SDU er meget fremadskuende

Juridisk Institut, som Hanne Søndergaard Birkmose skal stå i spidsen for, dækker alle de juridiske hovedområder og beskæftiger ca. 60 medarbejdere.

Og det er en opgave, hun ser frem til:

- Jeg glæder mig helt vildt til at blive en del af Juridisk Institut og SDU. SDU fremstår meget fremadskuende og har hele tiden fokus på at udvikle sig og se nye potentialer, og det gælder også Juridisk Institut, siger Hanne Søndergaard Birkmose og tilføjer:

- Instituttet har f.eks. skabt en ny og progressiv jurauddannelse, hvor afsættet har været at få tænkt fremtidens kompetencer og behov på arbejdsmarkedet endnu mere ind i kernedisciplinerne. Der er også et større arbejde i gang med at etablere et forskningscenter, der tager fat i centrale samfundsmæssige problemstillinger men med en solid juridisk forankring. Alt det glæder jeg mig til at skulle implementere og videreudvikle sammen med instituttets medarbejdere.

Leder med store visioner

Juridisk Institut er en del af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, og her ser dekan Jens Ringsmose frem til samarbejdet med Hanne Søndergaard Birkmose.

- Med Hanne Søndergaard Birkmose får Juridisk Institut en visionær, nytænkende og meget kompetent leder, som med sikkerhed vil bidrage til, at instituttet fortsætter sin positive udvikling for så vidt angår fondsmidler, forskning og udviklingen af tidssvarende uddannelsestilbud.

- Hanne har stor erfaring og en klar idé om, hvor hun vil hen. Med Hanne Søndergaard Birkmose ved roret er Juridisk Institut særdeles godt rustet til fremtiden, siger Jens Ringsmose.

Glad for krimier og haven

Hanne Søndergaard Birkmose bor med sin mand og to børn på 16 og 19 år i Risskov.

Når hun ikke har travlt med jobbet, går tiden bl.a. med at læse skønlitteratur og gerne krimier samt med at gå i haven derhjemme eller i sommerhuset.

Som institutleder afløser hun Camilla Hørby Jensen, der er tiltrådt i en stilling på CBS.

Mød institutlederen

Hanne Søndergaard Birkmose er p.t. professor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, og med i bagagen har hun over 10 års erfaring med ledelse. I sin forskning har hun beskæftiget sig med selskabsret, corporate governance, institutionelle investorer, aktivt ejerskab, regulering af finansielle virksomheder, kollektive investeringsordninger, international selskabsret, konkurrence mellem retssystemer.

Redaktionen afsluttet: 17.05.2021