Tag temperaturen på din virksomheds innovation

Med en ny innovationstest kan små og mellemstore produktionsvirksomheder få indblik i virksomhedens innovationsniveau og finde inspiration til nye måder at innovere på.

Innovationstesten, som er frit tilgængelig på Virksomhedsguiden.dk, er et værktøj, der kan hjælpe virksomheder med at afklare deres innovationspotentiale ved at:

• benchmarke virksomhedens innovation mod andre produktionsvirksomheder i Danmark
  • skabe overblik over virksomhedens eget innovationspotentiale
  • vurdere eventuelle innovationstiltags indvirken på virksomhedens profit og produktivitet.

Innovation gavner erhvervsliv og samfund

Innovative virksomheder øger deres produktivitet hurtigere og tjener flere penge pr. medarbejder, end virksomheder uden innovation.

Derudover har de også højere markedsandele og vokser hurtigere målt på værditilvækst. Danske virksomheders innovationsevne har derfor stor betydning både for deres egen udvikling og for den samlede værdiskabelse i samfundet.

Via Virksomhedsguidens innovationstest kan virksomheder finde inspiration til at højne netop deres innovationsevner.

Viden og værktøjer om innovation og forretningsudvikling

Virksomhedsguiden er en offentlig digital erhvervsfremmeplatform, der tilbyder viden og værktøjer om opstart, drift og udvikling af virksomhed.

Missionen er at matche virksomhedernes behov, og derfor arbejder Virksomhedsguiden med løbende udvikling af specifikke ydelser målrettet bestemte virksomhedsgrupper og områder som fx innovation og forretningsudvikling.

Svar på typiske udfordringer

Professor Mette Præst Knudsen fra Center for Integrerende Innovationsledelse arbejder generelt i krydsfeltet mellem forskning og virksomhed og er en af forskerne bag den nye test.

Hun har bl.a. bidraget til udviklingen af innovationstesten med en række forskningsbaserede svar på nogle af de mest typiske udfordringer, som små og mellemstore virksomheder støder på i forbindelse med innovation.

Find en række cases og inspiration her.

Tag innovationstesten

Innovationstesten er udviklet i samarbejde mellem SDU's Center for Integrerende Innovationsledelse, CBS og Teknologisk Institut  med støtte fra Industriens Fond.

Mød forskeren

Mette Præst Knudsen er professor ved Institut for Virksomhedsledelse og leder for Center for Integrerende Innovationsledelse på SDU. I sin forskning søger hun at integrere markeds-, ledelses-, og tekniske perspektiver på innovationsprocesser.

Redaktionen afsluttet: 02.03.2022