corona-virus

Facetime er godt til at holde forbindelsen

Stephanie Pedersen læser cand.negot og fortæller her, hvordan hendes første uge med fjernundervisning er gået.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 19-03-2020

Hvem?

Jeg hedder Stephanie Pedersen. Til daglig er jeg i gang med mit 8. semester på cand.negot.
Normalt ville jeg møde op til undervisningen fire gange om ugen ude på universitetet, men som følge af COVID-19, er undervisningen rykket over på skærmen.

Hvor studerer du fra og hvordan?

Jeg sidder hjemme i min lejlighed i Odense, hvor jeg har mulighed for at følge undervisningen fra min computer. Jeg er flyttet ud i køkkenet, hvor jeg sidder bedst, uden forstyrrelser og med solen skinnende gennem vinduet.

Da nedlukningen begyndte, knoklede underviserne på højtryk for at få det hele op og køre - al respekt for det.
Efter weekenden begyndte der så småt at dukke undervisningsmateriale op. I løbet af ugen blev der uploadet flere PowerPoints med tilhørende lyd, som gjorde det muligt at have en forholdsvis normal undervisning blot uden den fysiske tilstedeværelse af underviseren. Det har været en lidt underlig fornemmelse, fordi man kunne høre underviseren, men ikke var i selve undervisningsmiljøet og kunne stille spørgsmål undervejs.

Det har selvfølgelig været rart at kunne følge undervisningen, når det passede ind i ens egen hverdag. Jeg savner helt klart face-to-face kontakt, da det hele hurtigt kan komme til at virke fjernt.

Vi har to fag som skal munde ud i større opgaver, så det meste af tiden er gået med at have kontakt til underviserne for at få feedback på emnevalg, teorier og metoder.
Denne COVID-19-situation har helt klart vendt lidt op og ned på tingene. Jeg skulle have været ude og observere, som en del af min dataindsamling, men nu er flere af de steder, hvor jeg skulle have været forbi, lukket ned.

Til daglig forsøger jeg så vidt muligt at læse op på artiklerne, der står i kursusplanen. Men jeg giver også mig selv muligheden for at veksle mellem arbejde, studie og fritid. Blot fordi der er lukket ned, skal det stadig afspejle en normal hverdag. Det vil sige, at der også skal være tid til at passe arbejdet, tage en pause og lave andre ting ved siden af studiet.

Selvom det hele er lukket ned, og man mest muligt skal holde sig hjemme, er det vigtigt at have forbindelse til omverdenen og selvfølgelig også sine medstuderende. Jeg har skrevet en del med andre fra studiet omkring situationen og hvordan det helt generelt går dem.

Det sociale aspekt er stadig vigtigt at vedligeholde for at gøre dagene til mere end blot studierne. Jeg savner helt klart at kunne mødes med dem, men det er også vigtigt at tage sine forbehold i disse tider. Facetime giver rig mulighed for at føle, at man ikke er så langt fra dem.

Hvad er dine bedste råd til andre, som studerer hjemmefra?

Strukturer dine dage. Sæt dig ned og sæt dig nogle mål for, hvad du gerne vil nå i løbet af ugen. Det er nemmere at forholde sig til, end ikke at have nogen planer for ugen. Det er også være med til at mindske overspringshandlingerne.

Gør det hyggeligt, der hvor du sidder (stearinlys, tæppe), husk at holde pauser og tag dig en gåtur i ny og næ!

Er noget gået bedre end forventet?

Frem for at have undervisningen spredt ud på ugen, har jeg haft mulighed for at samle det. Jeg har kunne gennemgå undervisningen samlet på én dag, og det har gjort det muligt at have flere sammenhængende dage med fokus på mine opgaver og have den enkelte dag til fx arbejde og undervisning.

Redaktionen afsluttet: 19.03.2020