HCA-litteraturpris

Karl Ove Knausgård besøger alligevel SDU

Den anerkendte norske forfatter tager til maj del i det traditionsrige forfattermøde på universitetet som modtager af H.C. Andersen Litteraturprisen.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 03-03-2023

SDU får fornemt besøg, når Karl Ove Knausgård 11. maj gæster universitetet - med en anelse forsinkelse .

Det traditionsrige forfattermøde på SDU med den norske forfatter og syvende modtager af Hans Christian Andersen Literature Award skulle have været afholdt i oktober - hvor Knausgård modtog sin pris - men måtte desværre udskydes.

Men nu skulle det altså være ganske vist, at Knausgård besøger SDU til maj.

Forfatteren - nok bedst kendt for sin monumentale romanføljeton og internationale bestseller Min Kamp - er den første nordiske modtager af litteraturprisen.

Med prisen kommer han i fint internationalt selskab med A.S. Byatt, Haruki Murakami, Sir Salman Rushdie, Isabel Allende, J.K. Rowling, Paulo Coelho, der alle tidligere har modtaget litteraturprisen.

På det litterære verdenskort

For priskomiteen var Knausgård det helt oplagte valg.

- Karl Ove Knausgård tildeles H.C. Andersen Litteraturprisen for sin intense fornyelse af feltet mellem roman og selvbiografi, et område som også H.C. Andersen i stor stil udforskede, og for i lighed med H.C. Andersen at placere Skandinavien på det litterære verdenskort, lyder det i motiveringen.

Til forfattermødet vil Karl Ove Knausgård fortælle om sit forfatterskab og samtale med forskere fra SDU.
Se mere om forfattermødet og tilmeld dig arrangementet her

Redaktionen afsluttet: 03.03.2023