Skip to main content
DA / EN

Velkommen til TAL2025

Konferencens hovedtema er aktiverende undervisning og aktiv læring, som er de bærende principper for uddannelse på SDU. Denne konference skal hjælpe praktikere med at inspirere hinanden og formidle viden og erfaringer om, hvordan studerendes læring fremmes i overensstemmelse med de bærende principper på SDU. 

I år retter vi opmærksomheden mod Undervisning med AI. 

Den gratis adgang til generativ kunstig intelligens (GenAI) i efteråret 2022 overraskede danske uddannelsesinstitutioner fuldstændig, og næsten alle – inklusive universiteterne – reagerede med bekymring og indførte regler, der primært havde til formål at holde GenAI ude. Hurtigt indså man dog, at denne tilgang hverken var gennemførlig eller hensigtsmæssig, og fokus skiftede til regler, der i stedet forhindrede studerende i at snyde under eksamener. Det snævre fokus erstattes nu af en mere omfattende tilgang, der undersøger, hvordan vi konstruktivt og kritisk kan bruge AI til at støtte læring i undervisning, feedback og vejledning; hvordan pædagogisk tænkning kan guide brugen af AI; samt hvordan undervisning med AI kan understøttes gennem organisatoriske strukturer og kompetenceudvikling. 

Formålet med konferencen er, at undervisere deler erfaringer med brugen af AI i undervisningen, herunder spørgsmål som: 

  • Hvordan kan AI anvendes hensigtsmæssigt i undervisning, feedback, bedømmelse og vejledning inden for forskellige fagområder? Hvilke typer AI-læringsaktiviteter fungerer, og hvilke gør ikke?
  • Hvordan kan AI støtte de studerendes aktive læring før, under og efter undervisning?
  • Hvordan underviser vi de studerende i at skrive, når skriveprocesserne bliver stadig mere "blandede"?
  • Hvordan motiverer vi de studerende til aktiv læring (at "bearbejde" materialet), når AI tilsyneladende kan give svarene?
  • Hvordan ændres de akademiske krav til – og evalueringer af – de studerendes akademiske bidrag, når AI er tilgængelig?
  • Hvordan kan AI i undervisning bidrage til øget integration af forskning og undervisning?
  • Hvordan kan AI hjælpe undervisere med deres egen forberedelse til undervisning? 
  • Hvordan opbygger vi ‘digital literacy’ sideløbende med brugen af AI, så vi uddanner kompetenteog kritiske studerende?

Målgruppen er primært medarbejdere fra SDU og University Colleges i Region Syddanmark. Konferencen er dog åben for alle interesserede, og abstracts og tilmeldinger fra medarbejdere fra andre nationale universiteter og uddannelsesinstitutioner er meget velkomne.

Dato og tidspunkt

Torsdag 6. november 2025 - kl. 9.00-15.00

Lokale og adresse

Auditorium O100 

SDU Odense
Campusvej 55
5230 Odense M

SDU-kort og parkering - Odense Letbane

Information om keynote følger.

Program

09.00    Rundstykker og kaffe/te
09.30     Velkomst
09.45     Keynote
10.30    Pause
11.00     Parallelle sessioner 1: short communications, posters og workshops
12.15     Sandwich frokost
13.00     Parallelle sessioner 2: short communications, posters og workshops
14.00     Pause
14.15    Keynote
14.45     Afsluttende bemærkninger
15.00     På gensyn til næste år

 

Konferencesprog
Keynote vil være på engelsk. De parallelle sessioner formiddag og eftermiddag vil være på enten dansk eller engelsk. 

I de parallelle sessioner inviteres deltagerne til at dele deres undervisningserfaringer inden for disse spor:

TAL2025 hovedtema: Aktiverende undervisning og aktiv læring

TAL2025 særlige fokus: Undervisning med AI (Teaching with AI), herunder punkterne (kun på engelsk): 

 

  • How do you use AI in teaching to promote students’ active learning? 
  • What teaching activities with AI do you initiate? 
  • How do you use AI to support and strengthen students' projects and/or independent homework assignments? 
  • What AI-supported study activities do you recommend your students to use in their daily study practice? 
  • How do you use AI in supervision? 
  • How do you use AI for feedback? 
  • How do you organise exams and tests in courses where students (are encouraged to) use AI? 
  • How do you use AI to support the integration of research and teaching? 
  • How do you use AI to prepare your own teaching? 
  • Study program leader track: How do you embed AI in education, teaching, courses, exams and/or competence development among teachers in the programs you are responsible for?

 

Abstract formater

Du kan indsende abstract som enten short communication, poster eller workshop. Du kan vælge at indsende dit bidrag og holde din præsentation på enten dansk eller engelsk. Når du indsender et abstract, skal du anvende den tilhørende abstract skabelon (se nedenfor). Alle abstracts vil gennemgå en reviewproces, inden de bliver accepteret eller afvist. Efter konferencen er det muligt indsende et bidrag til konferencepublikationen på baggrund af præsentationen. 

Studerende er velkomne til at indsende et abstract sammen med en underviser fra SDU eller anden uddannelsesinstitution.

Du indsender dit abstract gennem tilmeldingslinket i boksen til højre. 

Short communications:
Hver oplægsholder har 10 min. til at fortælle om en undervisningserfaring og reflektere herover, efterfulgt at 10 min. diskussion.

Download skabelon til short communications

Poster:
Hver oplægsholder har 5 min. til præsentation af sin poster efterfulgt af 5 min. diskussion. Efterfølgendes diskuteres alle posters samlet.
Posteren kan være op til 120 cm (h) x 80 cm (b), og kan være lavet i papir eller stof. 

Download skabelon til posters

Workshop:
Hver oplægsholder har op til en 1 time til at gennemføre sin workshop. Workshoppen skal være deltagerinddragende, og abstractet skal gennemgå, hvordan dette gøres. 

Download skabelon til workshops

 

SDU Universitetspædagogik

Pernille Stenkil Hansen, specialkonsulent i e-læring, pha@sdu.dk
Torben K. Jensen, specialkonsulent i universitetspædagogik, tkje@sdu.dk

Spørgsmål vedr. praktiske forhold kan sendes til Sofie Rothmann, sorot@sdu.dk.

TAL FORSIDEN

Klik her

Tilmelding

Klik her