Konferencens hovedtema er aktiverende undervisning og aktiv læring, som er de bærende principper for uddannelse på SDU. Denne konference skal hjælpe praktikere med at inspirere hinanden og formidle viden og erfaringer om, hvordan studerendes læring fremmes i overensstemmelse med de bærende principper på SDU.
I år retter vi opmærksomheden mod Undervisning med AI.
Den gratis adgang til generativ kunstig intelligens (GenAI) i efteråret 2022 overraskede danske uddannelsesinstitutioner fuldstændig, og næsten alle – inklusive universiteterne – reagerede med bekymring og indførte regler, der primært havde til formål at holde GenAI ude. Hurtigt indså man dog, at denne tilgang hverken var gennemførlig eller hensigtsmæssig, og fokus skiftede til regler, der i stedet forhindrede studerende i at snyde under eksamener. Det snævre fokus erstattes nu af en mere omfattende tilgang, der undersøger, hvordan vi konstruktivt og kritisk kan bruge AI til at støtte læring i undervisning, feedback og vejledning; hvordan pædagogisk tænkning kan guide brugen af AI; samt hvordan undervisning med AI kan understøttes gennem organisatoriske strukturer og kompetenceudvikling.
Formålet med konferencen er, at undervisere deler erfaringer med brugen af AI i undervisningen, herunder spørgsmål som:
- Hvordan kan AI anvendes hensigtsmæssigt i undervisning, feedback, bedømmelse og vejledning inden for forskellige fagområder? Hvilke typer AI-læringsaktiviteter fungerer, og hvilke gør ikke?
- Hvordan kan AI støtte de studerendes aktive læring før, under og efter undervisning?
- Hvordan underviser vi de studerende i at skrive, når skriveprocesserne bliver stadig mere "blandede"?
- Hvordan motiverer vi de studerende til aktiv læring (at "bearbejde" materialet), når AI tilsyneladende kan give svarene?
- Hvordan ændres de akademiske krav til – og evalueringer af – de studerendes akademiske bidrag, når AI er tilgængelig?
- Hvordan kan AI i undervisning bidrage til øget integration af forskning og undervisning?
- Hvordan kan AI hjælpe undervisere med deres egen forberedelse til undervisning?
- Hvordan opbygger vi ‘digital literacy’ sideløbende med brugen af AI, så vi uddanner kompetenteog kritiske studerende?
Målgruppen er primært medarbejdere fra SDU og University Colleges i Region Syddanmark. Konferencen er dog åben for alle interesserede, og abstracts og tilmeldinger fra medarbejdere fra andre nationale universiteter og uddannelsesinstitutioner er meget velkomne.