Karriere

Fra Fyn til frontlinjen af fysik: Mekatronikingeniør fik drømmejob på CERN

26-årige Jonas Kampp arbejder som mekatronikingeniør for verdens største fysiklaboratorie, CERN i Schweiz.

Af Sune Holst, , 30-08-2023

”Jeg fik interessen for mekanik og teknik, da jeg som lille dreng byggede sæbekassebiler af træ, gamle barnevogne og cykeldele i min fars lade.”

Sådan fortæller Jonas Kampp, der er opvokset på en gård i Tved på Fyn, hvor interessen for mekanik og teknik blev styrket med den daglige omgang med traktorer og store landbrugsmaskiner.

Vi tager et kvantespring til i dag. Bogstaveligt talt, har man lyst til at skrive. For i dag er den unge fynbo mekatronikingeniør for Det Europæiske Center for Højenergifysik (CERN), som er verdens største fysiklaboratorium og arbejder bredt med partikelfysik. CERN er stedet, hvor fysikere udforsker, hvad stof er lavet af, og hvilke kræfter der holder det sammen. 14.000 fysikere verden over er knyttet til CERN.

CERN består blandt andet af The Large Hadron Collider (LHC), som er verdens største partikelaccelerator. Acceleratoren ligger i en underjordisk 27 kilometer lang ring under Jurabjergene og krydser grænsen mellem Schweiz og Frankrig. LHC kan få partikler op på enorme hastigheder og energier og dernæst få partiklerne til at kollidere. Hvad der sker med partiklerne, studeres i CERN's partikeldetektorer.

”Det er enormt fascinerende at være en del af. Det er ét af verdens største anlæg for kerneforskning, hvor vi ved at accelerere partikler op til 99.9999996 procent af lysets hastighed og støde dem sammen kan lære om naturens mindste byggesten og forstå, hvordan universet er opbygget og sat sammen.”

Vigtig del af ingeniørstaben
Jonas Kampps job består bl.a. i at justere forsøgsopsætningerne i de 200 meter lige strækninger på hver side af de 4 eksperimenter, som er del af den 27 kilometer lange partikelaccelerator, hvor partiklerne kolliderer. Hans afdeling hedder ’High Precision Alignment’ og består – udover ingeniører – også af landinspektører.

”Vi udvikler teknologi, såsom sensorsystemer og aktuatorer, til at justere de højkritiske lige strækninger i den 27 kilometer lange ring. Det er komponenter, der vejer op til mellem 10 og 20 tons, der skal justeres med en præcision ned til få mikrometer. Det er et ret kompliceret set-up,” griner Jonas Kampp.

Partikelacceleratoren skal opgraderes
Siden 2013 har CERN arbejdet med en opgradering af partikelacceleratoren LHC. Formålet er at øge antallet af kollisioner i LHC, og dermed udnytte det fulde potentiale af acceleratoren. Opgraderingen kaldes HL-LHC (High Luminosity LHC).

”Det er mit primære arbejdsområde. Vi øger, hvor meget energi vi kan tilføre partikelacceleratoren samtidig med at vi øger præcisionen. Man nærer jo et forfængeligt håb om at det, vi er med til at bygge, bliver brugt af videnskabsmænd, der forhåbentlig gør en ny kæmpe opdagelse, så man på den måde har en lillebitte andel af noget, der går over i historien.

HL-LHC forventes at levere 10 gange flere data end det oprindelige design af LHC – flere terabytes i sekundet.

Praktikophold åbnede op for drømmejobbet
Vejen til CERN gik over Sønderborg, hvor Jonas Kampp på det lokale SDU-campus studerede mechatronics. Her søgte han på sjette semester om et praktikophold på forskningsanlægget i den schweiziske by Genève, og fik en plads.

”Jeg kan varmt anbefale at søge et praktikophold på CERN. Genève er en fed by med et internationalt miljø, hvor FN blandt andet også holder til. Der er folk fra hele verden. Alperne ligger lige i nærheden, så du kan hurtigt tage ud og vandre eller stå på ski.”

Danmarks medlemskab garanterer et vist antal praktikpladser
Den danske deltagelse i CERN tillader ikke blot danske fysikere at deltage i eliten for højenergifysik og giver danske virksomheder og ingeniører laboratoriet. Danske studerende har også mulighed for at udnytte CERNs programmer for sommerskoler, ph.d.-studerende og postdocs og altså praktikophold.

”Det er en fantastisk mulighed, der byder på unikke oplevelser. Jeg fik mulighed for at udvikle og teste ting, der ikke bliver brugt andre steder. Økonomisk er det også attraktivt. Programmet bygger på et stipendium, der kommer oven i din SU, så der er også økonomisk råderum til at opleve Schweiz.”

Jonas Kampp fremhæver desuden, at CERN ikke blot har en dansk forsker i spidsen for laboratoriets danske praktikprogram, men også har sine egne hostels og egen boligportal, så praktikanter fra verden over kan blive indkvarteret sammen.

Du kan læse mere om CERN her: https://home.web.cern.ch/

Du kan læse mere om karrieremuligheder hos CERN her: https://careers.cern/

Redaktionen afsluttet: 30.08.2023