Hyperspektralt kamera

Robot kan gøre livet lettere for vinbønder - og måske vinen endnu bedre

Forskere fra SDU arbejder sammen med Newtec og Capra Robotics på at udvikle en teknologi, der kan hjælpe vinbønder med at vurdere, hvornår druerne i marken er klar til høst. Tidligere i år var de på Kimesbjerggaard Vingård lidt uden for Faaborg for at afprøve den.

Af Sebastian Wittrock, , 20-11-2023

Når du sidder derhjemme og sipper til din chardonnay, tænker du måske ikke over det. Der ligger ufatteligt meget arbejde i den flaske, du hiver ned fra hylden i supermarkedet eller hos vinhandleren.

Men nu kan noget af det arbejde måske skæres væk. Eller i hvert fald gøres væsentligt nemmere.

Forskere fra Det Tekniske og Naturvidenskabelige Fakultet er gået sammen med virksomhederne Capra Robotics og Newtec for at undersøge, hvordan man ved hjælp af hyperspektral kamerateknologi og en mobil robotplatform kan hjælpe vinbønder med at vurdere, hvornår deres druer er klar til høst.

De har også indgået et samarbejde med Kimesbjerggaard Vingård på Sydfyn for at afprøve teknologien.

Hør mere om projektet i videoen herunder.

Som det er nu, skal vinbonden plukke enkelte druer og lave kemiske målinger af sukker- og syreindholdet, når høsttiden nærmer sig. Det tager lang tid, og det siger kun noget om modenheden af de få druer, som faktisk bliver målt.

Tanken med forskningsprojektet er at lade en robot med et hyperspektralt kamera køre rundt i marken og tage billeder af druerne. Hvor et almindeligt kamera kun kan se tre farver – blå, grøn og rød – kan et hyperspektralt kamera tage billeder i mange bølgelængder – eller farver – og derfor se ting, vi ellers ikke kan se. Også hvor meget sukker og syre, der er i en drue.

Robot kan hjælpe til større udbytte

På sigt skal det hele ske automatisk. Robotten skal selv køre op og ned langs rankerne og derefter sende billederne til en computermodel, der fortæller vinbonden, hvornår druerne skal plukkes. Ikke alene bliver det nemmere for bonden. Optimalt set sikrer det også, at druerne er fuldstændig modne, når de bliver høstet, hvilket kan give et større udbytte og måske også en bedre vin.

Allerførst skal computermodellen dog trænes. Det betyder, at forskerne skal foretage traditionelle kemiske målinger af alle de druer, de tager billeder af, og sammenstille de to for på den måde at lære robotten, hvordan en moden drue ser ud.

Teknologien vil i øvrigt også kunne bruges i mange andre sammenhænge og i andre typer af landbrug.

Skål!

Mød forskeren

René Lynge Eriksen er lektor på Mads Clausen Instituttet på Det Tekniske Fakultet. Han forsker i optik og nanooptik, laserfysik og nano- og sensorteknologi.

Redaktionen afsluttet: 20.11.2023