Virtual reality og alkoholforebyggelse

Et nyt forskningsprojekt ved Syddansk Universitet skal udvikle et Virtuel Reality (VR) spil der har til formål, at træne unges evner og muligheder for at sige ’nej tak’ til alkohol. Målgruppen for spillet er 15-18-årige, fordi forskning har vist at unge ofte er udsat for gruppepres og at mange i denne alder allerede har et højt alkoholforbrug når vi sammenligner med unge i andre Europæiske lande.

VR-spillet indeholder et tre-dimensionelt (3D) miljø, der viser en typisk fest-situation for unge. I spillet kan hovedpersonen (spilleren) ”styre” rundt i sin egen fest gennem forskellige realistiske valg, der udføres ved hjælp af speciel VR-teknologi. Dette vil tillade hovedpersonen at fordybe sig i spillet hvor der er flere muligheder for at forholde sig til de situationer og konsekvenser der kan være relateret til at drikke alkohol til en fest. Det færdige spil vil blive anvendt som en applikation til mobiltelefoner som både unge og fagpersoner kan anvende fx i forbindelse med andre alkoholforebyggende tiltag. Spillet vil være tilgængeligt på app store, hvor brugerne kan downloade det til deres smartphones.

Projektet er finansieret af Trygfonden og ledes af lektor Christiane Stock (cstock@health.sdu.dk), Forskningsenheden for Sundhedsfremme (SDU) i samarbejde med lektor Gunver Majgaard, Mærsk Instituttet (SDU) og Askov Efter- og Højskole. Projektet løber fra april 2018 frem til september 2020.

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies