Skip to main content
Iværksætteri

På SDU skaber de studerende deres eget job

Iværksættermiljøet på Syddansk Universitet har oplevet en tredobling i antallet af startups over tre år. Siden 2016 har 600 studerende skabt deres egen virksomhed i SDU Entrepreneurship Labs. Erfaringen giver studerende god ballast, uanset om de fortsætter i egen virksomhed, eller de bliver lønmodtagere.

Af Stine Charlotte Saltofte Hansen, , 03-07-2020

I de seneste tre år har omkring 600 studerende skabt deres egen virksomhed i iværksættermiljøet SDU Entrepreneurship Labs. Robotingeniør Yonas Alizadeh er en af dem, der har prøvet kræfter med skabe sin egen virksomhed. Han udviklede appen Hellow, som nytilflyttede studerende kunne bruge til at aftale at mødes om fx en rundboldkamp eller en grillfest.

– For de fleste kan det virke fjernt at skabe sin egen virksomhed. Hvordan kommer man i gang, og hvordan gør man overhovedet? Jeg lærte først og fremmest, at det ikke er så besværligt at hoppe ud i iværksætterlivet og det at skabe sin egen virksomhed, forklarer den tidligere iværksætter, som i dag er ansat ved robotvirksomheden Kobots.

– Man lærer at tage det meste, som det kommer, hvad enten det drejer sig om oprettelse af et selskab med CVR-nummer, bogføring eller momsindberetning. Derudover har jeg lært, at man kommer langt ved at spørge folk til råds, siger han.

Iværksætteri på skemaet

Det er ikke kun, når de stifter egen virksomhed, at SDU-studerende kommer i kontakt med iværksætteri. I mange uddannelser er iværksætteri tænkt ind i undervisningen. På SDU er det en del af undervisningen på HA-uddannelserne, hvor alle studerende har et entreprenørskabs-fag i første semester.

De studerende bliver mere selvstændige og helhedsorienterede omkring det at drive virksomhed. Og så ser vi, at de bliver realistiske rollemodeller for hinanden.

Mette Søgaard, lektor

På HA-linjen Entreprenørskab og Innovation har studerende derudover mulighed for at arbejde en dag om ugen i deres egen virksomhed i fire semestre.

Lektor Mette Søgaard er underviser på HA-linjen og forsker i iværksætteri ved Institut for Relationsledelse og Entreprenørskab. Hun har fulgt studerende gennem en årrække og har set, at der er meget læring at hente i iværksætteriet.

– De studerende bliver mere selvstændige og helhedsorienterede omkring det at drive virksomhed. Og så ser vi, at de bliver realistiske rollemodeller for hinanden. De inspirerer hinanden til at gå i gang, siger hun.

Fremtidens iværksættere bliver hybrider

Forskningen viser, at det ikke altid er den store succes første gang, en iværksætter starter en forretning. Men på sigt kan erfaringen med at starte en virksomhed gøre det nemmere at forsøge igen.

SDU har udklækket større startups som fx Sensohive, der har udviklet sig til en global ingeniørvirksomhed, som tilbyder intelligent temperaturmåling af beton i støbeprocessen. Men også små startups, som fx Cortekst, hvor to kvindelige humanister driver et forlag og en virksomhed, der brødføder dem selv.

– Hvor det i dag bliver set som noget stort, hvis man siger sit job op for at starte sit eget, er mindsettet hos de studerende et andet. De unge jonglerer i højere grad mellem at have et job og drive virksomhed, forklarer lektor Mette Søgaard. 

– Så vi kigger ind i en fremtid, hvor det at være iværksætter og lønmodtager smelter lidt sammen i en hybrid, fordi det nu bliver mere og mere normalt løbende at skifte mellem de to ting eller måske drive en forretning ved siden af sit job.

Bevidste om at drive forretning

I Sønderborg afholder universitetet og det lokale erhvervsliv konkurrencen Race to the Moon, hvor studerende starter virksomheder og kappes om at vinde hovedpræmien for bedste forretningsidé.

Njal Pettit er chef for Technology Management & Innovation ved Danfoss og en af idémagerne bag konkurrencen. Han har coachet de studerende under forløbet og set dem starte med en idé på et stykke papir for at slutte med en gennemarbejdet idé, som har potentiale til at blive en spændende forretning.

- Jeg oplever, at de studerende får en 360 graders-forståelse for, hvad det vil sige at skabe en forretning. De lærer at overveje, om deres ide er realistisk, om den kan markedsføres og at inddrage stakeholdere og kunder tidligt. Gåpåmod er vigtigt. Det samme er forandringsparathed, siger han.

Iværksætteren i job

Danfoss-chefen mener, at kompetencerne er vigtige for alle firmaer, og det derfor er værdifuldt, at studerende møder iværksætteriet under uddannelsen, uanset om en startup bliver til noget eller ej.

SDU har mange uddannelser, som beskæftiger sig med iværksætteri. For eksempel den samfundsvidenskabelige uddannelse HA Entreprenørskab og Innovation eller civilingeniøruddannelsen Product Development and Innovation.

– De har oplevet forretningsmæssige udfordringer på egen krop, og det er en fordel, når de kommer ud i erhvervslivet.

Tre år efter han startede sin virksomhed under studierne og senere lukkede den igen, kan robotingeniør Yonas Alizadeh se, at han drager nytte af sin erfaring fra tiden som iværksætter.

I dag er han ansat som chief technical officer i den relativt nystartede robotvirksomhed Kobots, der udvikler stemmestyrede robotter til industrien.

– Jeg har brugt erfaringerne fra min iværksættertid i mit nuværende job, for eksempel i forbindelse med, at jeg har ansat praktikanter og nu ansætter til fuldtidsstillinger. Derudover har jeg brugt min faglige erfaring med udvikling af apps, siger Yonas Alizadeh.

SDU Entrepreneurship Labs 2019

  • 214 startups/363 studerende tilknyttet miljøet
  • 15 startups har modtaget ekstern kapital
  • 70 startups er CVR-registrerede (ud af 214 aktive startups)
  • 32 startups har en omsætning på mere end 50.000 kroner.

Kontakt SDU RIO for at høre mere om SDU Entrepreneurship Labs.

Iværksætteri på SDU

Fonden for Entreprenørskab har opgjort, at iværksætteri i højere grad er en del af undervisningen for SDU-studerende end for studerende på de andre danske universiteter.

På SDU stifter 16 procent af de studerende bekendtskab med iværksætteri, sammenlignet med 11 procent af de studerende på andre universiteter.

SDU figurerer blandt de 30 procent bedste iværksætteruniversiteter i verden på den internationale ranking-liste UBI Global, når det kommer til at engagere studerende i at starte deres egen virksomhed.

Redaktionen afsluttet: 03.07.2020