SDU hjælper ingeniørstuderende 5600 km væk: Bøger, computere og online-lektioner til Afrika

To universiteter og en pigeskole i Sierra Leone modtager aflagte bøger, kasserede bærbare og virtuel undervisning i samarbejde med Det Tekniske Fakultet på SDU og Ingeniører Uden Grænser

Af Jakob Haugaard Christiansen, , 22-02-2022

Undervisningsmaterialet er allerede ankommet, en stribe bærbare computere er snart undervejs, og der er planer om online-undervisning.

I et samarbejde med NGO’en Ingeniører Uden Grænser er Det Tekniske Fakultet på SDU i fuld gang med at hjælpe flere uddannelsesinstitutioner og ingeniørstuderende i det vestafrikanske land Sierra Leone.

Det fortæller lektor  Kjeld Jensen, som i mere end tre år har været en del af det frivillige hold hos Ingeniører Uden Grænser, hvor SDU er partner. IUG arbejder blandt andet med at etablere stabil vandforsyning med boringer og vandtårne i områder, som ikke har adgang til rent drikkevand.

- De har allerede modtaget nogle af vores aflagte lærebøger, og vi har fundet 15 bærbare computere, som ellers skulle have været kasseret. Det giver god mening, at vi hjælper dem med udstyr og undervisningsmateriale, som vi ikke længere gør brug af. Det har enorm betydning for dem, for de har kun adgang til ganske få lærebøger og computere siger han.

Universiteter og pigeskole

Modtagerne af denne sending af bøger og de 15 aflagte bærbare computere er Eastern Technical University i Kenema og en pigeskole i samme by med fokus på STEM.

Kjeld Jensen var senest på besøg i landet i efteråret sammen med sin kollega fra SDU, lektor Christian Hammerich. Han glæder sig over, at SDU nu ikke kun leverer en hjælpende hånd på stedet, men også giver adgang til viden og værktøjer i form af bøger og computere, som ellers var blevet skrottet fra SDU.

- Bøger og bærbare (som er renset for oplysninger og har fået fjernet SDU-harddisken) får nyt liv i Afrika, siger han.

Det stopper dog ikke der, for Kjeld Jensen har desuden sat gang i et pilotprojekt omkring  gæsteundervisning af de studerende på Eastern Technical University fra Odense.

- Corona har gjort det tydeligt for os, at vi godt kan undervise virtuelt, og så betyder afstandene jo ikke noget, hvis det kan give mening hos vores partnere i Afrika selvfølgelig, siger Kjeld Jensen.

Han har netop sendt fem små elektronik undervisningskits af sted til universitetet i Kenema og har taget udgangspunkt i de kursusbeskrivelser, han underviser efter på SDU.

- Indholdet er det samme, som det vi bruger til vores egne studerende herhjemme, så nu kan jeg undervise dem på afstand i fem-seks moduler. Det er et lille eksperiment, og så må vi se, hvordan det fungerer, siger han.

IUG vil være irrelevante

Hos Ingeniører Uden Grænser glæder generalsektøre Dorte Lindegaard Madsen sig over, at samarbejdet med SDU nu også kommer studerende i Afrika til gode i form af undervisningsmaterialer og undervisning.

- Hos IUG har vi først og fremmest en ambition om at gøre os selv irrelevante, og det kan vi bl.a. gøre ved at uddanne og træne de lokale, så de opnår ejerskab og viden, så de selv kan overtage projekterne bl.a. med vandtårne, siger hun.

Det kræver først og fremmest gensidig respekt og kulturel forståelse, understreger hun.

- Der er to udfordringer i det. Den første handler om afstemning af miljø og kultur, så man møder og forstår hinanden. I Sierra Leone bliver de studerende sat på skolebænken og modtager undervisning, som er meget teoretisk, mens vi i Danmark er meget problemorienteret og tager udgangspunkt i konkrete problemer, vi gerne vil løse, siger IUG-generalsekretæren.

Genbrug af både undervisningsmaterialer og it-udstyr flugter helt med FN’s verdensmål om bl.a. bæredygtighed, som SDU også har forpligtet sig på. I Afrika har donationer som bøgerne og de bærbare fra SDU stor gavn, siger generalsekretæren.

SDU er den første partner, som har doneret materialer til brug i Sierra Leone, men allerede nu kan IUG se, at der er stor interesse for at bakke op om intentionerne.

- Vi har lige åbnet låget på den kasse, og vi er allerede i dialog med firmaer og andre partnere i IUG, som også gerne vil støtte vores arbejde på samme måde som SDU, siger hun.

Hun har i denne måned besøg af to studerende fra universitet i Freetown samt en repræsentant for den lokale NGO, som IUG samarbejder med i Sierra Leone. Både i uge 7 og 8 besøger de tre afrikanske gæster desuden også SDU.

Fakta

Ingeniører Uden Grænser står bag et projekt, som har været i gang i Sierra Leone i tre år. Ambitionen er at sikre en mere stabil vandforsyning ved at overvåge de tusindevis af vandboringer, brønde og vandtårne i Sierra Leone ved hjælp af Internet of Things (IoT) teknologi. SDU er som partner i IUG involveret i projektet – hvor bl.a. professor Kjeld Jensen og lektor Christian Hammerich er aktive.

Alternativet til rent drikkevand for de lokale er overfladevand, som ofte er kontamineret med alt fra colibakterier, fækale bakterier til sæbe og olie.

Den danske NGO etablerer vandboringer og vandtårne, som ved hjælp af soldrevne IoT teknologi via satellit eller mobiltelefon dagligt sender besked om vandforbruget, og hvorvidt installationen er defekt. I Sierra Leone viste en gennemgang af 32.000 vandforsyninger (vandpumper, boringer, tårne), at en tredjedel var defekte.

Kjeld Jensen og Christian Hammerich fra SDU var i Sierra Leone i efteråret, det kan du læse mere om her: https://www.sdu.dk/da/om_sdu/fakulteterne/teknik/nyt_fra_det_tekniske_fakultet/sdu-projekt+i+sierra+leone+sikrer+rent+vand+og+styrker+undervisningen+paa+tek

Redaktionen afsluttet: 22.02.2022