Forskningsprojekter
Et samarbejde mellem forskere på SDU, på landsplan i infrastrukturprojektet CLARIN, og med professor Brian MacWhinney's "CHILDES Lab" ved Carnegie Mellon University i Pittsburgh, som har til formål at skabe en 20 timers referencedatabase for talt dansk. Databasen omfatter audio- og videooptagelser med en detaljeret transskribtion af tale og til dels gestik/kropsbrug. Databasen, som der også udvikles søgeredskaber til, skal fungere som referencedatabase for udforksning af dansk talt sprog og interaktion samt bruges til undervisning på universiteterne og på langt sigt også i gymnasiet.
Traditionel grammatikbeskrivelse bygger på studier af skriftsprog og egner sig kun begrænset til at beskrive de sproglige processer, der finder sted i spontan kommunikation. Mundtlig interaktion er nemlig altid dybt forankret i den situative kontekst, og det har direkte konsekvenser for sprogets udformning og funktioner. I projektgruppen CxG-Int arbejder vi med detaljerede studier af lingvistiske fænomener med henblik på at udvikle en fælles teoretisk ramme for både skriftsprog og talesprog. Læs mere
The Cross Culture Forum provides a platform for the discussion of aspects of culture in Denmark and in Germany.
Det er centralt for projektet at bruge Computationelle genstande til at understøtte elever og studerendes motivation, for at udvikle færdigheder i Computational Thinking.
Projektets varighed er 4 år og anvender teoretisk og empirisk forskning til at udvikle et fundament for CT-pædagogik på alle uddannelsesniveauer herunder børnehaver, grundskoler, gymnasium og videregående uddannelse.
Læs mere om projektet
Læs mere om Center for Computational Thinking
Digital pædagogik og læring (Digital Pedagogy & Learning in Higher Education)
DiP er et nationalt netværk af forskere, udviklere og praktikere der har fokus på eller interesse i digital pædagogik, undervisnings- og læringsteknologier, online og hybrid uddannelse, digitale læringsmiljøer i videregående uddannelser på tværs af fakulteter og universiteter i Danmark.
Koordinator for DiP er:
- Jens Jørgen Hansen, Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet jjh@sdu.dk
- Rikke Toft Nørgård, DPU, Aarhus Universitet rtoft@edu.au.dk
DiP vil samle forskere, udviklere og undervisere på tværs af videregående uddannelsesinstitutioner og skabe stærke forbindelser mellem teori, udvikling og praksis samt vidensdeling omkring Digital pædagogik og læring både nationalt og internationalt. Det vil bl.a. ske gennem:
- Foredrag og workshops
- Netværksevents og seminarer
- Forskningspublikationer og online ressourcer
DiP er en special interest group (SIG) under Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) https://dun-net.dk/sigs-special-interest-groups/dip-digital-pedagogy-and-learning-in-higher-education/
Du kan blive medlem af DiP her: https://dun-net.dk/om-dun/medlemmer/bliv-sig-medlem/
FOKUS – Forum for KompetenceUdvikling i Sprog er en projektgruppe, der vil forny arbejdet med fremmedsprog og etablere nye metodiske tilgange til sprogundervisning. Kerneområde for den nye enhed er tysk, engelsk, kinesisk og dansk som både første- og andet-/fremmedsprog. FOKUS vil bidrage til en praksisfornyelse i institutioner og virksomheder, hvor der undervises i sprog, og hvor fremmedsproglig kompetence er en afgørende faktor i den daglige kommunikation. Læs mere om projektet
Projektets emne er behovsafdækning med generelt fokus på efteruddannelse af virksomheds-/institutionsansatte og specifikt fokus på behov for udvikling af funktionsdefinerede kurser i tysk og franskfunktionsdefinerede kurser i tysk og fransk. Læs mere
Støttet af NCFF - Det Nationale Center for FremmedsprogDesværre er siden kun tilgængelig på engelsk. Klik på det engelske flag øverst på siden, så kommer du ind på den engelske version.
Dette projekt sigter mod at udvikle materialer til at undervise andetsprogslørnere (L2-lørnere) i prosodi. Vi vil analysere optagelser af naturligt forekommende samtaler med konversationsanalytiske (CA) metoder med henblik på at identificere de prosodiske træk, som modersmålstalende bruger for at udføre visse kommunikative opgaver. Disse bliver derefter sammenlignet med den sproglige adfærd hos andetsprogslørnere, når de kommunikerer på deres andetsprog (her: dansk, engelsk og tysk).
Projektet blev støttet af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation.
Er et virtuelt samlingssted for studerende, undervisere, forskere og virksomheder med interesse for turisme og innovation, der ønsker at styrke deres viden, produkter og kompetencer. Baseret på web 2.0 teknologi og filosofi er ambitionen for INNOTOUR at skabe og understøtte innovative former for involverende undervisning og livslang læring baseret på en høj grad af brugergenereret indhold - herunder virtuelle læringsmoduler, dilemmaspil, innovationscases og checklister for innovative virksomheder. INNOTOUR modtog den nationale e-læringspris i 2010.
Det overordnede formål med projektet er at udvikle tosprogede læringsmaterialer, som kan understøtte tyskere i integrationen til det danske arbejdsliv og danskere i integrationen til det tyske arbejdsliv og samtidig klæde relevante aktører på til at tage de udfordringer op, som en sådan bevægelse over den tysk-danske grænse medfører. Projektet har desuden som mål at understøtte og udnytte de muligheder/positive effekter, denne bevægelse også fører med sig. Læs mere
Dette projekt finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.
Støttet af Interreg.
Forskningsprojektet har til formål at forbedre vilkårene for fælles beslutningstagning inden for kræftområdet på danske og tyske sygehuse med henblik på øget patient inddragelse. I det danske og tyske sundhedssystem er der i dag fokus på, hvordan den lægefaglige kræftbehandling kan planlægges og gennemføres, så den i højere grad tilgodeser patienters individuelle behov og livskvalitet. Gennem brug af patientinddragende forskningsmetoder og self-tracking sigter projektet bl.a. imod at forbedre læge-patient kommunikation og herigennem styrke det fælles beslutningsgrundlag.