Skip to main content
DA / EN
Bevillinger

Matthias Döring modtager DFF-bevilling

Lektor Matthias Döring skal i et nyt projekt undersøge, hvordan borgere oplever og navigerer i mødet med det offentlige. Projektet er netop støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.

Af Marlene Bartholin Jørgensen, , 23-10-2025

Danmarks Frie Forskningsfond har netop uddelt årets bevillinger under virkemidlet DFF-Forskningsprojekt1, der støtter fri og excellent forskning.

Blandt bevillingsmodtagerne er lektor Matthias Döring fra Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

Lektor Matthias Döring på SDU

Han modtager 3,1 millioner kroner til at kaste lys over, hvorfor nogle borgere har svært ved at finde rundt i det offentlige system. Formålet med projektet er at udvikle et værktøj, der kan kortlægge borgernes evne til at navigere med det offentlige – og bidrage til at skabe mere lige adgang for alle.

Matthias Döring siger om projektet:

- Projektet giver et nyt perspektiv på, hvorfor mennesker adskiller sig i deres evne til at få adgang til offentlige ydelser. Hvor tidligere forskning ofte har fokuseret på brede sociodemografiske faktorer som uddannelse og indkomst for at forklare ressourcestyrke, har dette projekt en mere nuanceret tilgang. Fokus er på den specifikke viden og de færdigheder, som borgere har brug for, når de navigerer med det offentlige. Ved at måle disse kompetencer skaber projektet grundlag for mere målrettet politik og bedre levering af offentlige ydelser – og dermed større lighed i adgangen til offentlige ydelser.

Bevillingen giver Matthias Döring mulighed for at styrke sit forskningsfelt og skabe viden med politisk og samfundsmæssig impact.

I alt har 16 SDU-forskere fået tildelt hver sin bevilling - læs mere i nyheden her.

Projektbeskrivelse

Mange af os har oplevet, hvor svært det kan være at finde rundt i det offentlige system – hvad enten det handler om at søge boligstøtte, dagpenge eller få hjælp fra kommunen. Nogle klarer det fint, mens andre kæmper med at forstå reglerne, finde de rette oplysninger eller udfylde formularerne korrekt. Det skyldes ofte forskelle i det, man kalder administrative kompetencer – altså den viden og de færdigheder, der skal til for at navigere i mødet med det offentlige.

Men hvordan måler man egentlig, om borgerne har de nødvendige kompetencer til at klare sig i det administrative system? Det ville danne grundlaget for både systematisk forskning og skræddersyede offentlige ydelser. Det er netop det, forskningsprojektet CALi arbejder på.

Projektet udvikler og tester et spørgeskema, som kan måle borgeres såkaldte ’administrative literacy’ – altså deres evne til at forstå og håndtere mødet med offentlige myndigheder. Formålet er at skabe et værktøj, som både forskere og myndigheder kan bruge til bedre at forstå, hvorfor nogle borgere har sværere ved at få adgang til de ydelser, de egentlig har ret til – og hvordan man kan hjælpe dem bedre. P

rojektet bygger på grundig forskning og tester spørgeskemaet i praksis – fx i forhold til områder som kontanthjælp og dagpenge. På den måde kan CALi-projektet ikke kun give os ny viden om, hvordan systemet virker i praksis, men også være med til at skabe mere lige adgang til vigtige offentlige ydelser for alle borgere, uanset baggrund og ressourcer.

Projektets titel er: Navigating the System – Citizens’ Administrative Literacy (CALi).

Mød forskeren

Matthias Döring er lektor på Institut for Statskundskab på SDU, hvor han forsker i interaktioner mellem borger og stat, bureaukrati og digital transformation.

Besøg hans forskningsprofil

Redaktionen afsluttet: 23.10.2025