Nybagte forældre får hjælp af app

Fødeplan fik forsker til at udvikle en ny form for barselssygepleje

Forældre hanker op i liften og forlader sygehuset senest 24 timer efter, at baby har set dagens lys.

Sådan er virkeligheden i Region Syddanmark, som huser Odense Universitetshospital, der har en af landets største fødeafdelinger. En fødeplan søsat i 2010 indebærer nemlig, at raske gravide skal føde ambulant, hvilket betyder, at de bliver udskrevet inden for et døgn efter fødslen. Tidligere var man indlagt på barselsgangen op til fem dage efter fødslen, hvor der var personale til at rådgive og hjælpe med amning, badning og i det hele taget svare på de mange spørgsmål, som trænger sig på de første dage efter fødslen.

Men nu er der hjælp at hente, for en forsker på Syddansk Universitet har udviklet en app til dem, der har født på Odense Universitetshospital, og som sidder hjemme med den nyfødte og derfor ikke har sygehuspersonalet lige ved hånden.

Drypvis information

Appen, som netop er godkendt og er tilgængelig via App Store, fungerer dels som en database, hvor alle kan søge på relevante emner. Derudover kan man blive oprettet med en personlig profil i appen, inden man forlader sygehuset med sin nyfødte baby. Over en periode på fire dage efter fødslen – hvor man før typisk ville være indlagt på barselsgangen – får man hver 12. time forskellige beskeder, som er relevante på de tidspunkter. Det kan eksempelvis være, hvornår babyen skal have tisset i bleen første gang, hvor længe der skal gå imellem, babyen spiser, hvordan babyens navle skal se ud på forskellige tidspunkter, og at moren kan få spændte bryster, fordi amme-mælken løber til.

Dorthe Boe Danbjørg har udviklet appen i samarbejde med sygehuspersonalet og forældre, som har født på Svendborg Sygehus, der hører under Odense Universitetshospital.

– Forældrene oplever med regionens fødeplan, at de skal passe ind i en standardmodel, og at de, især inden fødslen, får rigtig meget generel information, som de ikke kan rumme og derfor har glemt alt om, når de kommer hjem. Samtidig oplever sygehuspersonalet, at det efter fødslen skal give mange informationer til moderen, som måske er så træt efter fødslen, at hun falder i søvn undervejs og ikke får det hele med. Derfor har vi arbejdet med at udvikle en app, som kan informere drypvist, når det er relevant, siger hun.

Ring bare

“I kan bare ringe, hvis der er noget”. Den besked får alle forældre, når de forlader sygehuset med den nyfødte.

– Men rigtig mange forældre holder sig tilbage fra at ringe. De vil ikke forstyrre og er bange for, at det, de har på hjerte, bare er et dumt lille spørgsmål, fortæller Dorthe Boe Danbjørg.

– Derfor udviklede vi et besked-system i appen, som er asynkront, altså hvor forældrene kan skrive et spørgsmål til sygehuspersonalet og få svar via besked-systemet inden for fire timer, siger hun.

– Besked-systemet er blevet rigtig godt modtaget. Hvis man ringer direkte til en afdeling, kan man nemt komme til at ”hænge i røret”, fordi der er ventetid, og når man så kommer igennem, begynder babyen måske at græde eller skal skiftes eller ammes. På den måde passer det godt, at man kan skrive spørgsmålet og læse svaret, når der er tid og ro til det. Det kan også være, at man vågner klokken tre om natten med et spørgsmål, som det ikke haster at få svar på, men som det er rart at sende afsted og på den måde få ud af systemet, fortsætter hun.

Et godt supplement

Dorthe Boe Danbjørg fortæller, at der har været en del etiske overvejelser i arbejdet med at udvikle appen:

– I besked-systemet kan sygehuspersonalet jo eksempelvis ikke se, om moderen er ked af det eller måske er ved at dejse om af træthed. På den måde kan den ikke og skal ikke erstatte den personlige kontakt. Men den kan fungere som et rigtig godt supplement, siger hun.

Appen er en del af ”Mit forløb”, som er en samling af apps fra forskellige afdelinger på Odense Universitetshospital.

Af Trine Bergman, trb@sdu.dk

Redaktionen afsluttet: