Iværksætteri

SDU-iværksætter vinder tysk klimapris

Iværksætter Kristian Grove Poulsen og hans virksomhed Timbernest har vundet en tysk klimapris. Vippemøblet er produceret af dansk træ, og virksomheden tænker cirkulær økonomi ind i produktflowet

Af Stine Charlotte Saltofte Hansen, , 08-10-2019

Kristian Grove Poulsen har vundet en klimapris ved Kiel Innovation Festival med sit vippemøbel. Det fik prisen, fordi møblet er et bæredygtigt og skalérbart produkt, der støtter ideerne om fremtidens bæredygtige byer. 

Møblet skal invitere til socialt samvær mellem mennesker, men Kristian vil fremover fokusere mere på, hvordan møblet mindsker aftrykket på klimaet. 

- Vi har altid haft bæredygtighed som en værdi i Timbernest, vi har bare ikke talt så meget om det. Men vi vil gerne være et symbol på vores kunders interesse for bæredygtighed. Altså sådan at det siger noget om deres klimamål, når de har et af vores møbler stående, forklarer han.

 

Bæredygtig startup

Iværksætteren har studeret et semester i Tyskland under sin uddannelse som civilingeniør i produktudvikling og innovation, og der stiftede han bekendtskab med at lave cirkulære materialekredsløb. 

Det gik op for ham, at Timbernest ikke var så langt fra den ide. 

- Man kunne tro, at vores møbler var produceret i Asien, og det er vores udfordring, at vi bliver gode til at fortælle, at det er dansk træ, og vi er bæredygtige, fordi vi faktisk allerede arbejder med flere af FN’s 17 verdensmål, siger han.

 

Timbernest arbejder med fire af FN's verdensmål

  • # 3, der handler om sundhed og trivsel 
  • # 6, som dækker vandmangel og skovdriftens betydning for grundvandet 
  • # 12, som handler om cirkulær produktion 
  • # 15, som handler om skovenes påvirkning på klimaet.  
  • SDU arbejder også med FN’s 17 verdensmål.
     
     

Kristian mener, at det er nemmere for virksomheder at blive cirkulære i startfasen, fordi iværksættere kan tænke bæredygtighed ind fra starten.

- Oftest lander gamle møbler på genbrugspladsen og bliver kørt igennem en maskine og bliver et restprodukt af træ. Men vi bruger fx egetræ som materiale, og det kan holde i op til 25-50 år under de rigtige forhold. Det er af høj kvalitet, og hvis man kun bruger det i fem år, spilder man materialets potentielle levetid, siger iværksætteren.

- Derfor tager vi vores produkter retur, og vi reparerer og genbruger træet. Når du bruger en del af det gamle produkt fremfor at producere nyt, sparer du energi og ressourcer, du ellers havde brugt. Men hvis en virksomhed først har hele sit produktionsapparat på plads, kan det være svært at lave om på.

 

Hvorfor går vi ikke længere end at blive CO2-neutrale? Hvorfor går virksomheder ikke efter at blive CO2-absorberende igennem deres aktiviteter. Så kan man have en positiv indflydelse på klimaet. Vi kan vel have større ambitioner end bare gå i nul. 

Kristian Grove Poulsen , iværksætter og grundlægger af TimberNest

Målet for Timbernest er at minimere aftrykket på klimaet. Derfor bliver der plantet et ekstra træ for hvert træ, der bliver brugt i produktionen. 

- Skovdriften i Danmark er sådan, at der bliver plantet et træ for hvert træ der bliver fældet. Men udover det får vi en organisation til at plante et træ ekstra, så der kommer to nye træer for hvert træ, vi bruger, forklarer Kristian.

Mange virksomheder har som mål at blive CO2-neutrale. Det vil Timbernest også være, og den er det næsten. Der er ikke råd til de godkendte tal fra tredjepart, men Kristian har haft en masterstuderende til at regne på det, og de er der næsten. 

- Min tanke er også… Hvorfor går vi ikke længere end at blive CO2-neutrale? Hvorfor går virksomheder ikke efter at blive CO2-absorberende igennem deres aktiviteter. Så kan man have en positiv indflydelse på klimaet. Vi kan vel have større ambitioner end bare gå i nul. 

 

Knald eller fald for virksomheden

Timbernest har snart eksisteret i fire år, og er en af de virksomheder, som har levet længst i SDU’s startupmiljø. Nu er grundlægger Kristian Grove Poulsen færdiguddannet som civilingeniør, og det næste års tid er knald eller fald for den lille startup. 

Virksomheden er nået langt. Den har en del kunder blandt festivalerne i Danmark. Ved årets Roskilde Festival stod vippemøblerne som noget nyt med blinkende led-lys i.

- Det var helt klart en prototype, som skal forbedres, men ideen er god. Og vi arbejder også på at lave et længere møbel, så der kan sidde flere. Vi har optimeret vores produktion og er gået fra, at det tager 20 timer at samle et møbel, til det tager 6 timer. Og vi har fået Teknologisk Institut til at styrketeste det.  

 

Vippemøbler på tyske festivaler

Det næste store mål er at komme ind med vippemøblerne på det tyske marked.

Den nyvundne klimapris giver et fint afsæt til det.

- Tyskerne er langt fremme, når det gælder bæredygtighed, og de er meget interesserede i vores produkt. Vi har godt fat i de danske festivaler, så det er der, vi starter i Tyskland. På festivalerne.

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies