Skip to main content
Virksomhedsportræt

Destilleriet Als satser på lokalt samarbejde

Selvom Destilleriet Als kun er et år gammelt, har det fået en iværksætterpris, produceret to slags gin, og en whisky er på vej. Alt sammen er taget godt imod af øens beboere.

Af Nana Mathilde Bjødstrup Mortensen, , 23-04-2019

I Høruphav på Sydals, midt mellem industribygninger og parcelhuse, troner to glaspyramider op. Her ligger Destilleriet Als.

Destilleriet er kun et år gammelt, og alligevel har det allerede solgt 7000 flasker gin og vundet iværksætterprisen ”Sønderborg Iværksætter Pris 2018”.

Inde bag glaspyramiderne bliver man mødt af et lyst lokale med en lang bardisk. I lokalet er der plads til smagninger og arrangementer. Destilleriets ”Kalas”-gin med noter af citrus og kamille og det nyeste skud på stammen, den sødlige egetræslagrede gin, fylder hylderne i lokalet.

- Da vi fik produceret de første 200 flasker gin i august 2018, blev de sat til salg og solgt på under en time. Og det var folk, der var herinde og købe dem.
Indbyggerne på Als synes, destilleriet er spændende, og de bakker op om det, fortæller firmaets medejer og administrerende direktør, Krestian Muusmann. 

Destilleriet bruger pengene lokalt

Med iværksætterprisen fulgte 25.000 kroner, og de penge er blevet brugt fornuftigt.

- I stedet for at sende pengene ud af byen, så valgte vi faktisk at bruge dem på trækasser til gin, der var lavet af den lokale produktionsskole.

- De får et virksomhedsprojekt ind og skal løse en opgave. Vi skal bruge nogle kasser til at levere vores gin i, og så betaler vi for dem. Det er ligesom en win-win. Vi får løst opgaven, og pengene bliver lokalt.

Destilleriet Als laver også whisky. De første flasker er klar om to år, da whiskyen først skal ligge på fad og lagre. Whiskyen bliver lavet af destilleret øl, og øllet får de leveret af bryggeri Fuglsang i Haderslev.

Bag bardisken i destilleriet kan man gennem et glasparti kigge ind til en hal med højt til loftet og et stort, skinnende kobber- og sølvfarvet apparat i midten. Her foregår hele ginproduktionen – fra destillering af ginen i den store kedel til at mærkaterne bliver klistret på flasken. Det er også her, at de store tønder med whisky ligger.

- For os har det handlet om, at vi vil skabe noget lokalt, fortæller Krestian.

Specialet banede vejen til Destilleriet Als

Foruden Krestian står fire andre alsiske medejere bag destilleriet. Idéen til destilleriet fik Krestian.

Han dimitterede i 2017 fra ingeniøruddannelsen Innovation and Business på SDU i Sønderborg, og det var hans speciale, der blev startskuddet til Destilleriet Als. Specialet handlede om alternative forretningsmodeller i omkostningstunge projekter, og det var selvfølgelig med destillerier som case.

Nu da teorien var på plads, var det oplagt at føre projektet fra tegnebrættet ud i virkeligheden. Så Krestian præsenterede sin idé for sine tre kammerater og sin far.

- Fem venner gik ind på en bar og kom ud som virksomhedsejere, fortæller Krestian og griner.

Undervisningen på SDU har givet Krestian kompetencer, der har hjulpet ham med at realisere sin virksomhed.

- Fordelen ved at tage en uddannelse, der fokuserer på innovation og ledelse er, at du i sikre omgivelser får lov at arbejde med at have et mål, hvor man kan gå den samme proces igennem flere gange på forskellige måder for at nå dertil. Det er et kæmpestort stykke værktøj, du tager med videre.

Vil sælge 30.000 flasker om måneden

Det store apparat i destilleriets hal kan lave mange liter gin. Men apparatet er også en stor investering for firmaet. Da det ikke bliver brugt hver dag, har Krestian, med udgangspunkt i sit speciale, udtænkt en anderledes forretningsmodel.

Når destilleriet ikke producerer deres egen gin, producerer de gin for andre virksomheder. Destilleriet stiller deres faciliteter til rådighed, hvor de hjælper kunden med at vælge smag, designe mærkater og producere ginen.

- Det næste skridt er at udnytte den kapacitet, som vi har nu, fuldt ud, fortæller Krestian.

Destilleriet vil i fremtiden lave produktionssamarbejde med nye og eksisterende gin- og whiskyproducenter, så de kan sælge 30.000 flasker om måneden. Men lige nu er målet lidt lavere. Destilleriet regner med at sælge 30.000 flasker gin i år.

Redaktionen afsluttet: 23.04.2019