Nyt forskningscenter køber avanceret udstyr for 60 mio. kr.

Den 30. april åbner Villum Center for Bioanalytical Sciences på SDU, og dermed får forskere fra hele verden adgang til noget af det mest avancerede og kompetente udstyr, der kan opdrives for penge.

Med en bevilling på 60 mio. kr. fra Villum Fonden har centrets leder, Ole Nørregaard Jensen, og hans kolleger været på powershopping efter ny bioanalytisk teknologi, instrumenter og computerkraft, og dermed kommer Syddansk Universitet helt i front, når det gælder bioanalytisk forskning.

”Man kan køre i Skoda, og man kan køre i Ferrari. Vi kører i Ferrari”, siger centerleder og professor Ole Nørregaard Jensen, der også er leder af Institut for Biokemi og Molekylær Biologi på Syddansk Universitet.

Håbet er, at forskere med det nye udstyr bliver i stand til at gøre helt nye biologiske opdagelser. Med det nye udstyr får de bl.a. mulighed for at aflure endnu ukendte detaljer om det ekstremt komplekse liv, der udspilles i en celle. Udforskningen af celler, proteiner, molekyler, osv. er et hastigt voksende forskningsfelt, som i disse år bidrager væsentligt til bl.a. forståelsen af sygdomme. Senest har SDU forskning i proteiner bragt forskerne på sporet af årsagen til skizofreni.

”Jo flere detaljer og mekanismer, vi kender, jo bedre bliver vores forståelse af de processer, der gør mennesker syge – og raske. Hvis vi fx kan finde det eller de proteiner, der koder for en bestemt sygdom, kan vi måske også bearbejde proteinerne og dermed helbrede sygdomme”, forklarer Ole Nørregaard Jensen.

Superinstrumenter ser ind i cellens kerne og analyserer på rekordtid

Et af Villum Center for Bioanalytical Sciences' nye super-instrumenter er et såkaldt STED mikroskop. Det kan forstørre så stærkt og højopløseligt, at man kan se celledele i nanometer-størrelsen – det vil sige dele, der er tusinde gange mindre end selve cellen. Med dette mikroskop kan man således se celledele som mitokondrier, cellekerner og organeller – og lige så vigtigt: Man kan se, hvordan de bevæger sig i forhold til hinanden inde i cellen.

Et andet superinstrument er et nyt massespektrometer. Massespektrometre er almindeligt brugt i forskningskredse over hele verden, men det nye apparat er langt mere effektivt og langt hurtigere end de gængse apparater. Det nye massespektrometer kan måle enkelte proteiner, lipider og små molekyler som fx sukkermolekyler, og det har kun brug for ganske små portioner væv til analyserne. Det betyder, at forskerne til en analyse kan nøjes med at udtage væv fra fx 3 laboratorierotter i stedet for 30 laboratorierotter.

Starter med minisymposium om metabolomics

Torsdag 1. maj fra kl. 9-15 afholder Villum Center for Bioanalytical Sciences et minisymposium om metabolomics. Det tværfaglige symposium arrangeres af professor og leder af Biologisk Institut, Marianne Holmer, professor Nils Færgeman fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi samt ph. d. stipendiat fra Biologisk Institut, Harald Hasler-Sheetal.

Metabolomics er analyse af metabolomet, dvs. hele mængden af små molekyler, som findes inde i en celle på et givet tidspunkt, og hvordan de ændrer sig over tid.

Villum Center for Bioanalytical Sciences indvies onsdag 30. april kl. 13.

Kontakt: Centerleder Ole Nørregaard Jensen. Tlf. 6011 2368. Email: jenseno@bmb.sdu.dk

Foto: Det nye STED mikroskop tages i brug.

Redaktionen afsluttet: 25.04.2014