Foredrag

Danske jøder i Theresienstadt

470. Så mange jøder blev under 2. verdenskrig sendt fra Danmark til koncentrationslejren Theresienstadt. Nu har en dansk forsker skrevet en tysk ph.d.-afhandling om deres ophold i lejren. Onsdag d. 8. februar holder hun foredrag på SDU.

Børn, voksne og ældre. Ingen blev skånet, da nazisterne en nat i oktober 1943 bankede på de danske jøders døre og sendte dem, de kunne finde, væk til et liv i koncentrationslejren Theresienstadt. Nogle omkom, andre overlevede, men ofre var de alle.

I dag lever kun få, som har oplevet Theresienstadt indefra. Det er deres vidnesbyrd, der danner grundlaget for et forskningsprojekt, som den danske historiker og ph.d Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane i efteråret forsvarede ved Technische Universität Berlin.

Sammen med arkivmaterialer og andre historiske kilder er det den hidtil mest omfangsrige forskning i danske jøders ophold i nazisternes koncentrationslejre. Det forklarer lektor i samtidshistorie på SDU Therkel Stræde, som sammen med Netværk for Nazisme og Holocauststudier har inviteret Dr. Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane til at holde foredrag på SDU.

Banebrydende projekt

- Det er den første store afhandling, som belyser ofrenes oplevelser i Theresienstadt. Andre har fokuseret mere på, hvordan de danske jøder overlevede og blev reddet af deres landsmænd, men her har vi et projekt, som faktisk tager fat i ofrene selv, forklarer han om, hvorfor projektet er banebrydende.

Det er desuden første gang, Silvia Goldbaum Tarabini Fracapane præsenterer sit færdige forskningsprojekt for et dansk publikum.

Arrangementet finder sted onsdag d. 8. februar kl. 17.30-19.30 i auditorium U20 og er åbent for alle.

Redaktionen afsluttet: 07.02.2017