SDU's humanister kommer hurtigst i job

Humaniora på SDU er bedst i Danmark til at få vores kandidater hurtigt i arbejde i forhold til landets øvrige humanistiske fakulteter. Det viser de nyeste beskæftigelsestal. Det er centralt at arbejde fokuseret videre med employabilitet for at fastholde succesen, understreger prodekan Lars Grassmé Binderup.

Opfattelsen af at nyuddannede humanister har svært ved at komme i arbejde, begynder at ligne en myte på SDU. I hvert fald er ledigheden blandt humanistiske kandidater fra SDU ifølge de nyeste beskæftigelsestal faldet med 3,3 procentpoint til 15,9 procent (målt i 4.-7. kvartal efter dimission, red.). I løbet af de seneste to år er ledigheden således faldet med knap 10 procentpoint.

Bedst i landet

Det placerer Humaniora på SDU som det bedste humanistiske fakultet i landet til at få nyuddannede humanister i job. Og det glæder naturligvis prodekan Lars Grassmé Binderup.

- Det er en meget positiv udvikling, at vi i løbet af de seneste to år har set store fald i ledigheden for humanistiske kandidater fra SDU. Særligt fordi den dimittendårgang, som der nu måles på, er 40 procent større end året før. Her på SDU er andelen af dimittender i beskæftigelse tilsyneladende ikke direkte afhængig af, hvor mange der uddannes. Det er jo ellers hele rationalet bag ministeriets dimensioneringsmodel, siger prodekan Lars Grassmé Binderup fra Det Humanistiske Fakultet.

Han fremhæver også, at Humaniora i de nyeste beskæftigelsestal præsterer en ledighed, der nærmer sig niveauerne med søsterfakulteterne på SDU. Ligesom de generelle tal rummer stribevis af succeshistorier på de enkelte uddannelser. Eksempelvis præsterer danskstudiet i de seneste beskæftigelsestal en ledighed på blot 2,7 pct.

Et langt sejt træk

Prodekan Lars Grassmé Binderup er enig og understreger, at employabilitetsarbejdet fortsat skal have meget høj prioritet.

- De forbedrede beskæftigelsestal betyder desværre ikke, at vi har udsigt til at komme fri af dimensioneringen, og derfor er det stadig helt centralt at bygge solide broer ud til det første job for vores kandidater, siger han og forklarer, at der er flere grunde til, at det kræver et langt og sejt træk for Humaniora at komme fri af dimensioneringen:

1. Humaniora er stadig et stykke vej fra målet om en ledighed på højest 2 procent over gennemsnittet for videregående uddannelser.

2. Dimensioneringsmodellen beregner desuden ledigheden for uddannelser på tværs af Danmark, så Humaniora på SDU slipper kun for dimensionering, hvis ledigheden på det humanistiske område falder markant i hele Danmark.

3. Samtidig inddrager dimensioneringen såkaldt overledighed 10 årgange bagud i tid, så fortidens synder vil tynge Humanioras beskæftigelsestal mange år endnu.

4. Endelig afventer vi stadig beskæftigelsestallene for 2016-årgangen, hvor antallet af dimittender blev fordoblet.

Redaktionen afsluttet: 09.10.2017