Forskere søger opskriften på lykke

Livsstilseksperter, meningsdannere og diverse målinger mener at kende svaret på, hvordan mennesker bliver lykkelige, og hvad det gode liv er. Men alt for få af disse svar er fagligt kvalificerede, mener forsker.

Lykken er jagtet vildt. Hvad er det overhovedet, og hvordan bliver mennesker lykkelige? Det har selvhjælpsbøger, livsstilseksperter og undersøgelser forsøgt at svare på i årevis. Men mange af disse bud er popsmarte one-liners og ikke tilstrækkeligt funderet i videnskaben.

Det mener professor i filosofi ved Syddansk Universitet Søren Harnow. Han har derfor taget initiativ til en konference, hvor en række af verdens førende forskere i ”det gode liv” vil forsøge at komme nærmere et kvalificeret svar på, hvad lykken er. Det sker torsdag den 7. og fredag den 8. januar på Syddansk Universitet.

Folk er ikke selv eksperter i egen lykke

-          Nogle mener, at lykke opnås i enkelte ekstraordinære øjeblikke, hor man oplever et eller andet ud over det sædvanlige, mens andre mener, at lykken er det enkle liv og dermed en mere langvarig følelse. Et populært råd har været, at man skal lytte til sig selv. Men også det kan vise sig at skade mere end gavn, fordi for meget refleksion over eget liv kan blive til en dvælen ved det utilfredsstillende, siger han.

Søren Harnow erkender, at lykken til en vis grad er individuel, og at folk selv bedst ved, hvad der gør dem lykkelige. Men også kun til en vis grad. For i undersøgelser, hvor folk bliver spurgt, om de lykkelige, er der flere fejlkilder.

Det gælder for eksempel den internationale undersøgelse, der flere gange har kåret Danmark som verdens lykkeligste land.

-          Når folk skal vurdere deres egen lykke, har de det med at sammenligne sig med andre. Det vil sige, at hvis du besvarer undersøgelsen i et rum, hvor der er folk til stede, der på den ene eller anden måde ser ud til at have det enten værre eller bedre end dig, så får det betydning for svarerne. Det betyder også noget, om du udfylder undersøgelsen på en solskinsdag eller en regnvejrsdag, siger han.

Konklusioner skal hjælpe politikere

På konferencen mødes forskere fra mange fag; psykologer, samfundsforskere, filosoffer og forskere fra sundhedsvæsenet. Samtidig mødes både praktisk og teoretisk erfaring.

-          Lykken er jo kompleks at gøre op, men ikke umulig. Der er nogle konkrete faktorer, der spiller ind, og dem forsøger vi at få overblik over og sammenholde, og her er vores forskellige faglighed og erfaring en styrke, siger Søren Harnow.

Konklusionerne fra konferencen skal bruges til at nå to mål.

-          Vi skal lave endnu bedre forskning, og vi skal altså blive bedre til at stille de rigtige spørgsmål, så vi kan få nogle mere pålidelige undersøgelser. Vi vil også gerne have lidt indflydelse på politik og den offentlige debat. Der er så meget snak om, hvordan vi skal indrette velfærdsstaten og sundhedssystemet, og det kan man godt diskutere uden at vide, hvad lykken er, men det hjælper ikke desto mindre, når man ved, hvad der gør folk lykkelige, og hvad der giver dem et godt liv, siger han.

Redaktionen afsluttet: 11.01.2016