Skip to main content
onlineeksamen

Humanioras første online-eksaminer gik godt

Prodekan Lars Grassmé Binderup og lektor i Historie Kristine Kjærsgaard har haft de første studerende til online mundtlig eksamen under nedlukningen af SDU, og det gik over al forventning.

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 30-04-2020

”Bekymringerne om, hvad der måske ikke ville fungere til en mundtlig eksamen online, viste sig at være spildte. Det kørte simpelthen glat, bortset fra en enkelt sekvens, hvor en studerendes stemme blev scramblet”.

”Inden eksamen var jeg ret spændt på, om teknikken ville spænde ben for os – fx om forbindelserne ville være stabile både hos os og de studerende, og om alle kunne finde ud af at betjene funktionerne i Zoom – men det viste sig at være ret simpelt, og det hele gik rigtig fint.”

Sådan lyder de umiddelbare vurderinger fra prodekan Lars Grassmé Binderup og Kristine Kjærsgaard, lektor fra Institut for Historie, der forleden havde 17 studerende til online mundtlig synopsis-eksamen, der sammen med et senere essay udprøver faget ”Human Rights: Contemporary Challenges and Issues”. 

Det var de første mundtlige eksaminer på Humaniora, som blev afviklet online under nedlukningen af SDU, og inden længe begynder højsæsonen for eksaminer på fakultetet. 

Det fungerede perfekt

Derfor er det også en tilfreds Lars Grassmé Binderup, der kan konstatere, at alt gik som planlagt med første runde af online-eksaminer.

- Det bedste var, at det lykkedes, og det hele virkede, som det skulle. Forud for eksamen var der lidt problemer med at få installeret Zoom rigtigt, men fordi vi var godt forberedte og testede grundigt i forvejen, så endte det hele med at fungere perfekt, fortæller prodekanen og uddyber:
- Der var endda enkelte af de udenlandske studerende på kurset, som var til onlineeksamen fra deres hjemlande (da de er rejst hjem pga. coronakrisen, red.). Selv det fungerede fint. 

- Det var også  glædeligt at opleve, at man nu efterhånden har vænnet sig så meget til at tale til en skærm, at jeg kunne koncentrere mig fuldstændig om selve eksamenssituationen og lytte og stille de rigtige spørgsmål, siger Lars Grassmé Binderup

Og Kristine Kjærsgaard tilføjer:
- Det fungerede faktisk fint, og det gav sig selv at aflæse signalerne hos studerende og med-eksaminator via videoforbindelsen, så man fik givet hinanden ordet og ikke talte i munden på hinanden. At have video af hinanden viste sig at være vigtigt. 

Vær opmærksom på

Et af de vigtige opmærksomhedspunkter i forhold til at afvikle online-eksamen, blev særligt tydeligt for lektor Kristine Kjærsgaard i dagene op til eksamen. Det viste sig nemlig, at Zoom ikke havde installeret sig ordentligt på hendes computer, så hun kunne ikke oprettes som eksaminator af sin studiesekretær. 

- Først skulle jeg skifte Zoom-konto, men det kunne ikke lade sig gøre, næste skridt var at afinstallere Zoom og så installere den rigtigt. Her var IT-service fantastiske til at hjælpe, og vi kunne stadig nå at få mig oprettet. Og da Heidi Brussgaard Madsen fra sekretariatet så sørgede effektivt for at indkalde alle møder, så fungerede det hele bare fint derfra, og var vi helt klar til eksamen.  

De gode råd

Og hvad er så de bedste råd til de øvrige undervisere og de studerende på Humaniora, som efter al sandsynlighed også snart skal i gang med at afvikle online-eksamen?

 

Kristine Kjærsgaard siger:
- Der er altid planlægning i forbindelse med eksamen, og i forhold til onlineeksamen er det vigtigt, at eksaminator og censor får drøftet erfaringer og muligheder for at bruge onlineværktøjer, så man har sikret sig at alt fungerer, når eksamen går i gang. 
- Hvis man som studerende er bekymret over online-eksamen, skal man ikke tøve med at tage kontakt til sine undervisere eller studieledere, så man kan komme i dialog om, hvordan det kommer til at foregå. Allerede nu har flere af os har noget erfaring, vi kan fortælle ud fra. Så bare spørg til de ting, som fylder i hovedet, alle er parate til at hjælpe.
- Og husk at tage situationen positivt og konstruktivt. Det er selvfølgelig nyt at skulle afvikle eksamen online, men det er ikke så farligt, når det kommer til stykket. Både vi og de studerende lærer noget af det og får udviklet vores digitale kompetencer. Det bliver jo næppe det sidste vigtige videomøde, de studerende kommer til at skulle håndtere, når man ser mod deres fremtidige arbejdsliv.

 

Lars Grassmé Binderup siger:
- God forberedelse er helt afgørende. Fra studieadministrationen faciliterer vi, at alle får testet, at Zoom virker forud for eksaminer. Det er selvfølgelig også en god idé at sikre sig, at man har en god internetforbindelse og måske opgradere sit internet, det gælder både studerende og undervisere. 
- Til vores runde af eksaminer deltog også en forsker fra Institut for Menneskerettigheder som bedømmer, og de har ikke adgang til Zoom. Men vi fandt ud af, at man kan indkalde til Zoom-møde via Skype Business. Det er vigtigt at få afklaret med censorer mm. hvilken måde, de har mulighed for at logge på, så det er på plads i god tid inden eksamen går i gang.