Status på studielivet

Virtuel vinaften og eksamensbekymringer

Hvordan gik uge 2 med fjernundervisning på Humaniora? Stephanie Pedersen, der læser cand.negot, gør status.

Fortalt til Susan Grønbech Kongpetsak, suko@sdu.dk

Hvordan går det generelt - og med fjernundervisningen?

- Generelt går det godt. Jeg er dog hele tiden bekymret for, hvordan min ene mundtlige eksamen kommer til at foregå. Vi har en synopsis, som skal afleveres i starten af maj og forsvares mundtligt. Det er en synopsis, der skal afleveres i grupper, så det er lidt sværere at få det til at gå op i disse tider, når vi ikke kan mødes. Vi havde ellers mødtes hver mandag i to timer for at samle op på undervisningen og finde ud af, hvad der kunne bruges lige netop til vores emne. Dette gør vi ikke mere, og det er nok sat lidt på standby. Vi skrev sammen i begyndelsen af dette forløb og vi skal helt klart også have det vendt igen, så snart vi træder ind i april.

- Fjernundervisningen er ganske udmærket. Det er selvfølgelig ikke det samme. Man er vant til at have 2 timers undervisning, nu det i større grad blevet mellem 15 minutter og 1 time. Men jeg forstår også godt, at underviserne ikke kan gøre det på helt den samme måde.

Hvilke former for online-undervisning har du mest udbytte af, og hvilke levner plads til forbedring?

- Vores ene underviser valgte at lave Zoom-møder, hvilket har været rigtig givende. Han har afholdt to af dem, hvor vi har haft mulighed for at spørge ind til vores opgaver samt hans forventninger til os. Det har givet os mulighed for at belyse vores tvivl og søge om hjælp hos ham. Vi er jo som regel flere, der går og tænker over de samme ting, men ikke altid får det sagt.  Al anden undervisning har foregået via powerpoints, hvor underviserne har optaget deres stemmer og sat det i baggrunden. Det fungerer egentligt fint, men det er bare ikke det samme. Når man ligger derhjemme i sit nattøj og lytter til det, så er man bare lidt mere afslappet og bliver hurtigere distraheret.

Hvordan fungerer det primært at have digital kontakt med andre?

- Vi skal være taknemmelige for, at vi lever i den tid, som vi gør. Vi har mulighed for at kunne ringe, skrive og snakke sammen digitalt. Jeg har lige fået indført en ugentlig aften med to fra mit studie, hvor vi bare snakker om alt mellem himmel og jord over et godt glas vin. Det er bare rart at høre, hvordan det går med dem, og hvad der er af bekymringer og glæder i deres liv. Vi er jo socialt bygget, så vi kan ikke bare lukke ned for kommunikationen til omverdenen. Man må prøve at få det bedste ud af det. Ulempen er helt klart at man ikke har det fysiske nærvær. Man kan ikke give et kram til andre, når de har brug for det, eller når man hilser på dem.
- Det samme gælder den digitale kontakt til underviserne. Jeg mangler det her med, at man kan svinge forbi deres konto, hvis man er i tvivl om noget. Selvfølgelig kan man sende dem en mail, men det er nu også rart at gøre brug af deres kontortider.

Hvad er det vigtigste, du har lært i den periode, hvor SDU har været lukket ned?

- Jeg har lært at alting tager sin tid og man skal have tålmodighed. Rom blev ikke bygget på én dag. Jeg har lært at motivere mig selv og sørge for, at jeg når det, jeg gerne vil nå, selvom det er svært. Det er en anden hverdag, man skal have til at hænge sammen, og man skal kunne vænne ens hoved til at forbinde hjemmet med en arbejdsplads, hvilket selvfølgelig ikke giver mening for ens hoved.

- Jeg valgte at deltage i studie- og trivselsvejledningens webinar om planlægning i Corona-tid. Jeg havde brug for at få nogle nye ideer til, hvordan jeg bedst muligt kunne administrere og planlægge min tid i disse tider. Det var rigtig givende. Det fik mig til at sætte mig mål for hver dag, og jeg fik disse mål gjort præcise. Jeg har på den måde en ugeplan for, hvad der skal ske, hvor der skelnes mellem universitetet, arbejde og fritid.