Er ph.d.-stipendiat på Institut for Sprog og Kommunikation. I sin forskning undersøger han, hvordan akademikere skaber viden i små og mellemstore virksomheder, der ikke har tradition for at ansætte højtuddannede. Dermed inkluderer hans forskningsmæssige interesse, hvordan viden kommunikeres og læring skabes blandt mennesker i organisationer og virksomheder. Som en naturlig del af denne praksisnære forskningsinteresse har han arbejdet som konsulent, ligesom han deltager han løbende i udveksling af viden med de virksomheder, som han forsker i, og flere gange har han holdt oplæg for SDU RIO (SDU Research and Innovation Office) om højtuddannedes jobmuligheder i SMV’er. Desuden er han kronikør, og har senest udgivet kronikker om humanisters relevans i erhvervslivet i Fyens Stiftstidende/Jydske Vestkysten d. 19. februar 2018 og i Weekendavisen d. 7. september 2018. Derudover er han undervisningsmæssigt tilknyttet som underviser og vejleder på International Virksomhedskommunikation, hvor han på BA-, kandidat-, og masterniveau underviser og vejleder i fagområderne innovation, ledelse og organisation i et organisationskommunikativt perspektiv.
Publikationer:
- Christensen, Bjarne (2018): The Process of creating value with intellectual capital as an intangible asset in communities of practice in the SME: an empirical case study. In: The Electronic Journal of Knowledge Management. Vol. 16, Is. 2. Accepted/In press.
- Christensen, Bjarne (2018): Communication Humanistic Knowledge – Knowing the Knowing? In: Journal of Organizational Knowledge Communication. Vol. 4, No. 1.
- Christensen, Bjarne (2018): Kommunikation og viden. In: Jacob Fanth og My Gaarde Andreassen (red.) (2018): Professionel kommunikation. København: Samfundslitteratur.
- Jensen, Tine Lynfort, Christensen, Bjarne, Mandrup, Michael (2015) in Troelsen & Nørgaard, ed: Learning TAL2014 – Proceedings from the conference TAL2014: ”Triple Helix om aktiv læring”, 49-54, Syddansk Universitet