Skip to main content
Medieplatforme

Virtuelle virkeligheder

Den offentlige samtale på de sociale medieplatforme ændrer og flytter sig, hvilket professor David Hopmann på Institut for Statskundskab er med til at analysere i Magtudredningen 2.0. Han diskuterede for nylig udviklingen på medieplatformene i DR’s podcast ”Udsyn”.

Sociale medieplatforme har efterhånden fanget de fleste mennesker, som bruger flere timer om dagen på at holde sig opdateret med begivenheder og nyheder fra hele verden. En af de største sociale medieplatforme er X, tidligere kendt som Twitter, der gennem de seneste år har gennemgået store forandringer.  

Nye informationskilder  

David Hopmann, der er professor på Institut for Statskundskab, fortæller på P1-podcasten ”Udsyn” om  den udvikling, som X har taget, siden platformen blev købt af Elon Musk i 2022. David Hopmann pointerer, hvordan indholdet på X er gået over og blevet et sted for radikale holdninger og spredning af indholdsløse synspunkter frem for at være en informationskilde.  
På sociale medieplatforme er der ikke nogen kriterier om, at platformene skal bidrage til den oplyste samtale. Ifølge David Hopmann skyldes dette blandt andet manglen på professionelle normer, som man eksempelvis ser hos de etablerede medier. "Public service" betyder, at medierne har stærke normer for at være i borgernes tjeneste og sikre en informerende dækning af samfundsforhold, modsat gør det sig gældende for sociale medieplatforme, der i højere grad arbejder med algoritmer, som ikke har til formål at være informerende, men derimod at fastholde brugerens opmærksomhed.  

Kvalitet i informationsmiljøerne
Ser man rundt omkring i verden, fortæller Hopmann også om de forskellige informationsmiljøer, som vi befinder os i.
I Vesteuropa har vi informationsmiljøer af høj kvalitet, som er med til at forberede os på tvivlsomme historier, der fordrer vores kritiske evner, hvorimod man i USA ikke i samme grad kan tale om den samme kvalitet i deres informationsmiljø, hvor borgerne derfor heller ikke i en sådan grad besidder evnerne til at stille sig kritisk over for indhold af tvivlsom kvalitet.
Traditionelt set har det været de etablerede medier, som været centrale gate-keepere for den offentlige samtale. I takt med sociale medieplatformes indtog, og tilbuddet om andre underholdningsalternativer ændrer medielandskabet sig, og flere journalister mister deres arbejde som følge af nedskæringer. Med det in mente ser David Hopmann med bekymringer på fremtiden, hvor kvaliteten af vores informationsmiljøer går en uvis fremtid i møde.  

Informationsmiljøerne i fremtiden  

Der er flere muligheder for at gøre sociale medieplatforme mere informationsdygtige. I EU er man i forvejen i gang med at se på kravene for at regulere i indholdet på sociale medieplatforme, hvilket man kan tage inspiration fra både nationalt, men også i andre mediemiljøer rundt om i verden. Hopmann peger også på, at politisk vilje er nøglen frem, så vi kan sikre konstruktive rammer for vores demokrati. Med mediestøtten i Danmark er vi med til at sikre et pluralistisk informationsmiljø af høj kvalitet. I podcasten understreges det at BlueSky har en teknologi, der er (mere) decentral end f.eks. X. Til slut runder David Hopmann af med at understrege vigtigheden i at have en offentlig samtale omkring et sundt informationsmiljø, så vi bliver mere bevidste om vores valg af informationskilder, men også for at vi derfra kan tænke i nye løsninger for den virtuelle virkelighed, der kan udgøre et demokratisk problem.

David Hopmann medvirkede i DR's podcast "Udsyn" på P1 den 25. november 2024 - find link her
 
Redaktionen afsluttet: 04.12.2024